Megtörtént esetek-1. A "kiöregedett" gumiabroncs

Kategória:: Gumiabroncs Publikálás dátuma: 305 hozzászólás

A következő hetekben megosztom veletek itt a blogon néhány megdöbbentő tapasztalatomat - csakis a tanulság kedvéért. (Tát környékiek megnyugodhatnak: a következő esetek, bár nem egyediek, 10 km-es körzetünkön kívül történtek.)

Sztori-1:

Néhány hete egy régi ismerősöm beugrott hozzám a műhelybe. A nyári gumijai valahogy furcsának tűntek - NAGYON RÉGEN láttam ilyeneket... Kérdeztem is, hol szerezte őket. Elmesélte, hogy egy szervizben elkeveredtek(!) a gumijai, de még jól is járt, mert az eltűntek helyett kapott 4 db jó állapotú Michelin-t. Eddig rendben is volna, ha hibázunk, kárpótolni kell az ügyfelet... Aztán hirtelen észrevettem a gumik oldalfalán a jelölést: 16(!) éve gyártották.

Hogy ez miért baj?

Ilyen hosszú idő alatt a gumiabroncs anyaga elöregszik, a vele való közlekedés könnyen balesetveszélyessé válhat... Ha feliratkoztál díjtalan tanfolyamunkra, az 5. részben bővebben olvashatsz a témáról, sőt ott egy 2003-as bírósági ítéletről is beszámolok azzal kapcsolatban, hogy hány éves korig adható el újként egy gumiabroncs. Most csak annyit, hogy 5 évesnél idősebb gumik megvásárlása csak feltételesen ajánlható! (Értsd alatta: gyakoribb állapot ellenőrzés, 10 éves kor elérése után csere, akkor is, ha egyébként még használhatónak tűnnek.)

És a tanulság?

Többek közt - jobban jársz, ha tájékozott vagy...

Úgyhogy végül következzen a "műhelytitok": hogyan mérheted fel egy pillanat alatt a gumiabroncs életkorát? Keress a gumi oldalfalán hasonló jelölést (a "DOT" felirat után):

Gumiabroncs életkora

Itt pl. a következő számot olvashatod: 388

Vajon mit jelent?

Az első két számjegy (38) a gyártási hetet mutatja, a harmadik (8) a gyártási év utolsó számjegye. Ezt az abroncsot az 1998. év 38. hetében gyártották, vagyis 10 éves.

A 2000 után gyártott gumik életkorát már nem 3, hanem 4 számjegy jelöli: az első kettő a gyártás hete, a következő kettő a gyártási év utolsó két jegye. Tehát ha ezt látod: 3808, akkor olyan gumiról van szó, ami a 2008. év 38. hetében készült.

Ahogy észrevetted, a különbség csak egy 0, de míg a második példában említett abroncsot (3808) nyugodtan megvehetnéd, addig jobb, ha nem hagyod, hogy az elsőt (388) rád sózza valaki.

.

Frissítés: A Magyar Gumiabroncs Szövetség (HTA) közleménye a gumiabroncsok életkorával kapcsolatban

Sajtóközlemény
2016. március 08.

A hazai sajtóban az elmúlt években rendszeresen ellentmondásos információk láttak napvilágot a gumiabroncsok oldalán található DOT jelölésről.

A Szövetség fontosnak tartja ismét tisztázni a DOT mögött lévő számsor jelentését, illetve ezzel összefüggésben azt is, hogy meddig vásárolható meg, illetve használható egy abroncs biztonságosan.

1. A DOT szám utolsó 4 karaktere árulja el a gyártás időpontját. Ebből az utolsó 4 számjegyből az első kettő a gyártási év adott hetét, a második kettő a gyártási évet jelöli. Sokan az „idei” abroncsot keresik, pedig a gumiabroncs nem gyorsan romló áru, hasznos tulajdonságait éveken keresztül, változatlan formában és minőségben képes megőrizni!

2. A gumiipari szakemberek egyetértenek abban, hogy az abroncsok élettartama 10 év. Ugyanakkor nagyon lényeges, hogy az előírt körülmények között tárolt, és még fel nem szerelt gumiabroncsok 5 éven keresztül teljes mértékben megőrzik azokat a tulajdonságaikat, amelyek a gyártás időpontjában is fennálltak. Vagyis, egy nem használt 5 éves gumiabroncs felszerelése és értékesítése semminemű műszaki veszéllyel nem jár. Lényeges azonban megkülönböztetni az új és a frissen gyártott kategóriát. Utóbbival azokat az abroncsokat jelölik, amelyeknél a gyártástól számítva legfeljebb 3 év telt el. A maximum három éve gyártott abroncs a „frissen gyártott”, míg a 3-5 éve gyártottnál használható az „új” megnevezés. 

3. Miért számít újnak egy öt esztendős abroncs? Az öregedést különböző kémiai és fizikai folyamatok váltják ki. Annak érdekében, hogy ezekkel szemben megvédjék a termékeket, a gyártás során olyan speciális adalékanyagokat vegyítenek a gumikeverékbe, amelyek meggátolják az oxigénnel és ózonnal történő, az abroncs teljesítményét csökkentő kémiai reakciókat. Ezeknek az adalékoknak köszönhető, hogy a szakszerűen tárolt abroncs akár több évig sem veszít felhasználhatóságából, képességei  pedig megegyeznek a gyárból frissen kikerült társaiéval. 

4. Az abroncsok élettartama 10 év. Egy jó állapotú 6 éves abroncs is értékesíthető, azzal a megjegyzéssel, hogy még 4 évig javasoljuk használni.

5. A lényeg röviden. A gumiabroncs: 
Frissen gyártott: 3 éves korig
Új: 5 éves korig. Ez azt jelenti, hogy egy legfeljebb 5 éven át szakszerűen tárolt abroncs megfelel egy új abroncs specifikációinak, és nem veszít a felhasználhatóságából!
Élettartama: 10 év, ezért 10 évesnél idősebb abroncsok használata biztonság-technikai okokból nem ajánlott!


Hozzáfűznivalód, véleményed, hasonló sztorid van? Ne titkold el! Hozzászólásoddal járulj hozzá te is, hogy ennek a blognak az olvasói egyre kevésbé legyenek átverhetők! :)

Hozzászólások

Kelt: 2017. október 13. péntek Szerző: varganorbert222 Vélemény linkje
Ha 10 éves a gumi mindenképp ajánlott lecserélni attól függetlenül, hogy volt-e használva vagy sem. Ha használtgumit veszünk a DOT szám által meghatározott életkor sem mutatja meg azt, hogy mennyit is volt valójában használva a gumi, csak a gyártási idejét. Lehet, hogy 3 évig tárolva volt, és még utána mindig friss a gumi.
Kelt: 2015. december 9. szerda Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Természetesen jónak bizonyulhat az első megoldás is, de ha nekem kellene választani, inkább a B verzió mellett döntenék.
Kelt: 2015. december 8. kedd Szerző: Balázs Vélemény linkje
Tiszteletem,

Gumi vásárlás előtt állok,szeretnék érdeklődni, h a lenti két gumi közül melyik volna a jobb választás?
A, van egy 3312 DOT számú goodyear ultragrip 8 4db gumi az eladó szerint egy szezont használt 8 mm mintával 40.000.- (Valóban a kép is ezt mutatja)
B, Veszek újat Hankook W442 Winter iCept RS 4db ot 60.000. -
A kérdésem inkább a felé irányulna, h jobban megéri -e a prémiumnak számító használt gumi , mint az új középkategóriás?

Köszönettel a segítséget,
Kelt: 2015. november 17. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Nagyjából reális lehet, ahogy kínálják a gumikat. (Persze ahhoz, hogy biztosat lehessen mondani, látni kellene.) Szerintem próbálj meg egy ajánlatot tenni az eladónak, hátha meg tudtok állapodni úgy is, ahogy írod...
Kelt: 2015. november 17. kedd Szerző: NRG Vélemény linkje
Respekt!

Ezen a linken http://racingbazar.hu/Fulda_teligumi/R13/4db_teli_165_70_13_szerelve_is hirdetett Kristall Montero2 6 mm-es abroncsok DOT-számáról kértem fotót az eladótól, 2007-esek válasz jött kép nélkül :)
Mennyi lehetne az ésszerű ajánlat a fotók alapján, látatlanban?
(15 eFt/4 db ? 11 eFt/db-ért találtam a vadi újat, Montero3 mintázatttal)
Négy ugyanilyen használt abroncsom van elfekvőben, 2009-es, 2 jobb (6 mm), 2 gyenge(3-4 mm), amiket a jelenleg fennlévő nagyon kopott és repedező 2005-ös Kumho lélekvesztők helyére tennék, a két gyengébb helyett kerestem volna még használhatót, és ezeket a hirdetetteket találtam.
Napi 200 km-t tekerek, 97-es Saxo 1.5D Anorexiával.

Köszi előre is a jótanácsot.
Kelt: 2015. június 4. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Sok jó lehetőség létezik. Át kell gondolni, hogy milyen kategóriából szeretnél vásárolni (alsó, közép, prémium), és érdemes az aktuális teszteket is megnézegetni, így biztos sikerül megfelelően dönteni. Ha esetleg mégis nehézséget okoz a választás, vásárlás előtt írj egy emailt nekünk, a válaszban szívesen teszünk néhány jó javaslatot.
Kelt: 2015. június 2. kedd Szerző: RnotsirK Vélemény linkje
Üdvözlöm

A közeljövőben vásárolnék téli gumikat. Az nyári gumi még ezen a nyáron elmegy, de azt is kell hamarosan, jövőre már nem használhatom. Mindegyik (téli és nyári) 10 éves lesz és elég kopottak is. Emiatt érdeklődök.
Az évjáraton kívül mire kell még vásárláskor figyelnem? A gumik mintázata is fontos gondolom?! Mert ha jól tudom pl a fogyasztásban is sok múlik a kerekek mintázatán... Milyen mintázatú téli ill. nyárit vásároljak?
Kelt: 2015. május 22. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
A ContiSportContact egy sportabroncs, és mint ilyen, nagyon jól tapad, de sajnos, elég gyorsan kopik is. (45-50 ezer km amúgy kifejezetten jó eredménynek számít ebben a kategóriában.) Ha tartósabb abroncsra lenne szükség, akkor inkább a komfort ill. eco abroncsok közül lenne érdemes választani. (ContiPremiumContact 5 vagy ContiEcoContact 5, utóbbi kifejezetten kopásálló. Michelin Primacy 3, ezt ajánlom elsősorban, tartósság szempontjából is nagyon jó választás. Az említett Goodyear is megfelelő.)

A következő bejegyzés bevezetőjében szerepel pár információ a különböző típusokkal kapcsolatban: http://gumibiznisz.hu/2015/03/26/adac-nyarigumi-teszt-2015/
Kelt: 2015. május 21. csütörtök Szerző: moki Vélemény linkje
Udv!

Normalis az, hogy egy uj, 2013-as gyartasu, continental ContiSportContact nyari szett 225/55/r17 98W meretben 2 ev, 45-50 e km alatt cseresre kopik (kilatszanak a szalak) Ford S-max alatt ?
Milyen markat/tipust vegyek, ami bir tobb, mint 2 evet/km-t, es persze a futasa a fentihez hasonlo biztonsagu?

Bridgestonrol hallottam, hogy a nagy terhelhetosegu gumiknal is akad kemenyebb kevereke, igaz ez?
Esetleg van velemenye a Goodyear EfficientGrip Performance225 50 R17 98-XL W -rol?

Koszonom elore is.
Kelt: 2015. május 3. vasárnap Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Az alacsony nyomáson való üzemeltetés tud ilyen kopást okozni; a további használat így már nem javasolt.

Amit érdemes elolvasni: http://gumibiznisz.hu/2011/06/21/guminyomas/
1 - 10 a(z) 305-ból/ből:

Szólj hozzá!