Fekete jég, a láthatatlan veszélyforrás
Téli időszakban az egyik legkomolyabb veszélyforrást a közlekedők számára kétségkívül a csúszós utak jelentik. A síkos útburkolat a tapadási viszonyok hátrányos befolyásolása révén hordoz magában fokozott baleseti kockázatot. Ilyen körülmények között az autó fékútja megnő, hamarabb következhet be megcsúszás, kontrollvesztés, melyek rossz esetben súlyos, akár végzetes következményekkel járhatnak.
A csúszós utak természetesen nem egyformák, a síkos réteg jellege, a csúszósság mértéke szerint jelentős eltéréseket mutatnak. Ezt a változatosságot illusztrálják (a teljesség igénye nélkül) az alábbi képek: zúzmara, letaposott, tömör hó, hókása, fagyott latyak, valamint jég különféle vastagságban, összefüggően és foltokban...
Közülük talán a legalattomosabb az ún. fekete jég (legalsó kép). A továbbiakban a jegesedés ezen formáját fogjuk ismertetni, különösen szeretnénk felhívni a figyelmet kiemelkedően veszedelmes mivoltára. A megfelelő információk birtokában ugyanis számottevően csökkenthető a jelenségre visszavezethető balesetek bekövetkeztének kockázata!
Mi a fekete jég és miért veszélyes?
A fekete jég (angolban: black ice) az utat borító nagyon vékony, átlátszó jégfilm. Színe valójában persze nem fekete, csupán annak tűnik, a tiszta jégrétegen áttetsző sötét útburkolat miatt; innen ered az elnevezés.
Vezetés szempontjából természetesen bármilyen jég komoly rizikófaktornak számít, a fekete jég azonban a csúszósságon túl nehezen vehető észre, ezért rendkívül veszélyes. Míg a normál, opálos, fehéres színű jég jól látható és azonosítható bevonatot alkot, addig a fekete jég inkább csak nedves csillogásnak tűnik az úttesten.
Ha a sofőr nem észleli időben, hogy jégről van szó, nem számol annak jelenlétével, akkor a síkos felületre való ráfutás felkészületlenül éri. Könnyen előfordulhat, hogy a megcsúszást nem tudja megelőzni vagy korrigálni, a hirtelen kialakult vészhelyzetben esetleg rosszul is reagál, mindez pedig beláthatatlan következményekkel járhat...
Télvíz idején számos, megcsúszásból adódó pályaelhagyásos baleset történik a lefagyott utakon. Ezekkel kapcsolatban hallani azokat a sajnálatos híradásokat, melyek szerint a "jármű megcsúszott, a vezető elvesztette az uralmát felette", "megpördült", "áttért a szemközti sávba, összeütközött a szabályosan ott közlekedővel", "lesodródott az útról", "árokba borult", "oszlopnak, fának csapódott" stb.
Az ilyen esetek egy része egész biztosan megelőzhetővé válna, ha a sofőrök pontosan tisztában lennének a fagyos utakon rájuk leselkedő veszély természetével.
Hogy alakul ki a fekete jég?
Ha az út hőmérséklete fagypont alá süllyed, akkor a már rajta lévő, vagy vele érintkezésbe kerülő nedvesség ráfagy. Fontos tudatában lennünk, hogy a fekete jég kialakulásához nincs szükség keményen tomboló télre, 0 Celsius fok vagy valamivel az alá süllyedő hőmérséklet elég hozzá, sőt, szempontunkból éppen ez a legveszélyesebb tartomány. Be kell kalkulálni azt is, hogy néhány fokkal fagypont feletti levegő hőmérsékletek mérésével egy időben az úttest már fagyos lehet.
A fekete jég ugyanúgy fagyás eredményeképpen szilárd halmazállapotba került víz, mint minden más jég, csak azoknál vékonyabb, simább, átlátszóbb réteget képez. (Ahogyan már említettük, emiatt nehéz felismerni, és számít a többinél alattomosabbnak.)
Fekete jeget generálhatnak az úton az alábbi nedvességforrások:
- Páralecsapódás (A pára a magasabb hőmérsékletű levegőből kicsapódik a hideg úttestre és lefagy.)
- Szitálás
- Ónos eső
- Maradék esővíz
- Maradék hó/jég az úton vagy felhalmozódva az út mellett, amely napközben felenged, az olvadék pedig szétterülve éjszaka visszafagy.
- Autók kipufogógázából kondenzálódó vízcseppek (Az útra kerülve jégfoltokat képezhetnek.)
Mikor és hol kell fekete jégre számítani?
Fekete jéggel a megfelelő feltételek megléte mellett bárhol, bármely napszakban találkozhatunk, de keletkezésének módjából kifolyólag bizonyos esetekben fokozottan számítanunk kell rá.
- Éjszaka vagy hajnalban, amikor legalacsonyabb a hőmérséklet és enyhe a forgalom.
- Hűvösebb zónákban, úgymint:
» Hidak, felüljárók (A talajból nem kapnak hőt, ugyanakkor a hideg levegő alulról és felülről egyaránt hűti őket, ezért hamarabb le tudnak fagyni.)
» Beárnyékolt utak: fákkal szegélyezett, falak által árnyékolt részek, felüljárók alatt vagy alagutakban vezető szakaszok. Bár a fekete jég vékonysága miatt könnyen felolvad, de az árnyékos részek gyakorta nem tudnak ehhez eléggé felmelegedni napközben sem.
» Fagyzugos völgyek
» Hegyvidéki utak
- Tavak, folyók mellett, melyek környezetében párásabb a levegő.
- A kipufogógázokból kondenzálódó víz útra csöpögése tekintetében a kritikus pontok azok lehetnek, melyeknél az autóknak általában meg kell állniuk. (Pl. felhajtók, kereszteződések, közlekedési lámpák)
Hogyan kerüld el a fekete jégen való megcsúszást?
Jelen esetben is igaz az általános szabály, miszerint a baj kivédésének kulcsa mindenekelőtt a megelőzés. Legyél felkészült a veszélyfaktorral kapcsolatban, ismerd meg sajátosságait: miből adódik, mikor, hol kell számítani rá. A kellő tájékozottság elengedhetetlen ahhoz, hogy képessé válj időben felismerni egy potenciális vészhelyzetet.
Érdemes figyelemmel kísérni az időjárás változásait, és ha ezek alapján a fekete jég jelenlétének eshetősége reálisan fennáll, úgy számolj is vele, közlekedj preventíven:
- Csökkents a sebességen! A stabilitásvesztés hátterében leggyakrabban a relatív gyorshajtás áll. Légy kiváltképp óvatos kanyarodáskor, továbbá a kritikus helyeken és napszakokban!
- Tarts nagyobb követési távolságot!
- Vezetési stílusod igazítsd a körülményekhez, igyekezz előrelátóan, a különböző közlekedési eseményekre idejekorán reflektálva autózni! Mellőzd a hirtelen manővereket, erőteljes kormánymozdulatokat, intenzív fékezést;amikor csak teheted, használj motorféket!
(Fontos! A heves reakciók a jármű esetleges megcsúszása esetén is kerülendők! Amikor valaki ilyen esetben hirtelen beletapos a fékbe, tekeri őrült módon a kormányt, csak súlyosbítja a helyzetet. Mit tegyél akkor? Semmiképp ne taposs a fékbe, egyszerűen csak vedd el a gázt! Amennyiben az autó eleje csúszik meg, kormányozni sem kell, csak tartani a kormányt, a tapadás remélhetőleg hamar visszatér. Ha a jármű hátulja tör ki, minimális ellenkormányzásra is szükség van, vagyis a kormánykereket a csúszással megegyező irányba kell tekerni, addig, amíg a csúszás megáll, majd vissza egyenesbe, ezáltal újra stabilizálható az autó.)
- A stabilitás érdekében fogd két kézzel a kormányt, és összpontosíts az útra! Ne engedd, hogy megosztódjon a figyelmed a vezetés és más tevékenységek (evés, ivás, telefon, cigaretta, különböző tárgyak utáni keresgélés stb.) között.
- Ha gyakran használt útvonaladon megfigyelhető olyan rész, ahol a víz rendszerint összegyűlik, jegyezd meg, és fagyos időben elővigyázatosan közelíts hozzá!
- Tartsd tisztán és páramentesen a szélvédőt, hogy rendesen kiláss!
- Ellenőrizd az - évszaknak megfelelő - abroncsaid futófelületét, kopott gumikat ne használj! (Ez egyébként is balesetveszélyes.)
- Potenciálisan jeges körülmények között ne alkalmazd a sebességtartó automatikát!
- Légy figyelmes vezetés közben! A fekete jég maga láthatatlan ugyan, de azért akadhatnak dolgok, melyekből következtetni lehet esetleges jelenlétére. Keresd hát az árulkodó jeleket, és amennyiben észlelsz ilyeneket, lassíts! Fekete jégre utalhatnak például a következők:
» Az előtted haladó jármű egy pillanatra látszólag ok nélkül megfarol.
» Tükröződések, a Nap vagy a fényszórók sugaraiban meg-megcsillanó foltok az úton. Ami vizes csillogásnak tűnik, jég is lehet.
» Az útfelület színe vagy fénye a korábbiakhoz képest megváltozik. (Akár csak foltokban.)
» Az út menti pocsolyákon vékony jéghártya mutatkozik.
» Vezetés közben a gumik korábbi, vizes úton keltett menetzaja halkul.
» A kormánykerék ellenállása csökken, hirtelen szokatlanul könnyűvé válik.
» Az ABS (blokkolásgátló rendszer) működésbe lépése is figyelmeztethet a csúszós útviszonyokra. (Ez enyhe pulzálásként érzékelhető a fékpedálon.)
- Ne hagyd figyelmen kívül a fagyveszélyt jelző műszerfali lámpa kigyulladását! A figyelmeztetés akkor jelenik meg, mikor a külső hőmérséklet fagypont közelében mozog vagy alá kerül, tehát számolni kell a jegesedéssel.
.
Legyetek éberek és elővigyázatosak az utakon! Balesetmentes közlekedést mindenkinek!
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Ezeket a jó tanácsokat oktatni kellene a tanulóvezetőknek a tanpályákon!
Mindenkinek ajánlom! Nagyon jó tanulmány!
Köszönjük szépen!