Életre keltett múlt
Néhány hete kaptam egy e-mailt, amely eltért a megszokottaktól: írója az után érdeklődött, pontosan mekkora átmérőjű és szélességű a Csepel D700 teherautóra való, 11,00-20-as gumiabroncs…
Így ismertem meg a Budapesten élő, 74 éves Pokorny Ferencet – Feri bácsit -, aki a tanácsot különleges hobbija miatt kérte.
Érdeklődésemre szívesen megosztotta velünk nem hétköznapi, saját készítésű gyűjteménye történetét.
- Mikor és hogyan kezdtél el makettezni?
- Az első darabot 18 – 20 éve csináltam. Haditechnikai makettezéssel kezdtem, hobbiból ragasztgattam repülőt, tankot stb. Később rájöttem, hogy dobozból, gyári elemekből nem olyan nagy művészet összerakni akármit. Ekkor átálltam teljesen saját kivitelezésű katonai járművek készítésére.
Nem különböző nyugati hadseregeket reprezentáló maketteket készítek, hanem az egykori magyar autógyártás produktumait (Csepelek, Rábák) mutatom meg piciben, 1:35 méretarányban.
A fotóknál plasztikusabban láttatható velük, milyen is volt a magyar ipartörténet egy kis szelete
“Csinálmányaimat” nem tartom remekműveknek, de arra jók, hogy emlékeztessenek, és tisztelettel adózzanak az elhalt magyar autóiparnak, a hazai szürkeállománynak és munkáskéznek…
- Hány darabból áll a gyűjteményed?
- Nagyjából 20 olyan van, amit gyári elemekből raktam össze és mintegy 30 darabot teljesen magam csináltam.
- Miből és hogyan készülnek a makettek?
- Makettjeimet 1 mm vastag STYROL lemezből készítem. Ahol szükséges – például a lekerekített felületeknél -, ott több réteget ragasztok össze.Mivel nem vagyok profi makettező, a készítéshez nincsenek gépi eszközeim.Kizárólag hagyományos szerszámokkal: reszelővel, tűreszelőkkel, szikével dolgozom; majdhogynem szobrászati módszerrel szabom és faragom az anyagot. A kiszabott részek összeillesztéséhez speciális makettragasztót, benzolban oldott polisztirolt használok.
- Engem különösen érdekel: hogyan készülnek a gumiabroncsok?
- A legnagyobb problémát mindig a gumiabroncs jelenti. Ahogy mondtam, nincs semmilyen gépem és a gumiabroncs mintázatokat nehéz anélkül megcsinálni. Ha tudok, szerzek megfelelő kereket, azt beformázom és műgyantából öntöm. Nem mindig sikerülnek.
- Mennyi idődbe kerül elkészíteni egy makettet?
- Minthogy a hobbijával csak akkor foglalkozik az ember, amikor kedve és ideje engedi – ezért egy makett elkészítési ideje nagyon változó. Van, amit egy hónap alatt csináltam; van, amihez négy kellett.
- Van-e köztük kedvenced?
- Ezzel én úgy vagyok, mint szülő a gyermekeivel: természetesen mindet szereti, mind egyformán kedves.
- Láthatók valahol nyilvánosan a munkáid?
- Elsősorban a magam szórakoztatására készítem őket, így nyilvánosan nagyon ritkán láthatók. Korábban többször részt vettem velük haditechnikai makett kiállításokon, ma már nemigen. Hogy miért? Rajtam kívül igen kevesen gyártanak saját kivitelezésű makettet, inkább dobozból raknak össze valamit. Akik mégis, azok pedig általában üzleti alapon, ennél fogva megvan hozzá a jól felszerszámozott, szinte ipari hátterük is.
Az én szerény eszközeimmel és körülményeim között létrehozott „elkövetmények” nem vetekedhetnek sem a gyári elemekből készített, sem a profi makettezők által alkotott darabokkal. A makett kiállítások szervezői pedig ma már nagyon igényesek és kritikusak…
Ezért aztán csak autómakett kiállításokra viszem néha őket: legközelebb jövőre. Az egyik hajdanvolt autógyár megalakulásának 60. évfordulója alkalmából Baráti Társaságuk kért fel arra, hogy vonultassam fel makettjeimet kiállítással egybekötött ünnepségükön.
- A Gumibiznisz Blog olvasóinak nevében is köszönöm a beszélgetést és a képeket! További jó alkotást kívánunk!
Véleményed, hozzáfűznivalód, hasonlóan érdekes, autókkal kapcsolatos hobbid van? Oszd meg velünk!
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
köszi. Az elérhetőségeket továbbítottuk.
Tudnák segíteni a gumiabroncsok, és felnik elkészítésében!
Kérem juttasák el Feribácsi részére a címemet crazydriver @freemail.hu
Üdvözlettel!
Kamarás László