Biztonsági folyosó - te tudod mi az?
Mentők Napja apropóján szeretnénk benneteket emlékeztetni egy 2012 őszétől életbe lépett KRESZ-változásra, amely a mentők közlekedését is érinti.
Talán jó lett volna, ha a szóban forgó, biztonsági folyosóval kapcsolatos módosítás a bevezetésekor nagyobb nyilvánosságot kap, mivel vannak, akik máig sem hallottak róla. Pedig fontos lenne az ismerete, mert alkalmazása adott esetben jelentősen megkönnyítheti a mentők munkáját is, ezáltal pedig életeket menthet...
Segítünk, hogy mindenki megtanulhassa, hol, mikor, hogyan kell kialakítani a biztonsági folyosót!
Egy kis érdekesség: Május 10. a Mentők Napja Magyarországon. 1887-ben ezen a napon alapította Kresz Géza orvos a BÖMÉ-t, vagyis a Budapesti Önkéntes Mentő Egyesületet. (Kevesen tudják, hogy a Titanic segítségére siető Carpathia egyik hajóorvosa, Lengyel Árpád is a BÖME kötelékébe tartozott.)
Az OMSZ által 2012-ben állíttatott emléktábla. Az első mentőkocsi, ami 1887. május 10-én, a budapesti Lipót bazár elől indult el, még lófogatú volt...
.
A mentést jó ideig társadalmi egyesületek végezték a napjainkban működő, egységes, országos hatáskörű mentőszervezet, az Országos Mentőszolgálat (OMSZ) 1948. május 10-én jött létre.
Tudnivalók a biztonsági folyosóról
A biztonsági folyosóra vonatkozó rendelkezéssel 2012. szeptember 1-én egészültek ki a KRESZ autópályán és autóúton való közlekedésről szóló szabályai. (37. §, 8. bekezdés )
A két vagy több sávos autópályákon és autóutakon közlekedőknek forgalmi torlódás esetén meghatározott járművek akadálytalan továbbhaladásának biztosítása érdekében folyosót kell kialakítaniuk.
Ennek módját az alábbi kép szemlélteti: A belső (bal szélső) forgalmi sávban közlekedőknek szorosan a forgalmi sáv bal szélére kell húzódniuk, az összes többi sávban közlekedőnek pedig a lehetséges mértékben jobbra.
.
.
Ha az így kialakuló folyosóban történő biztonságos elhaladás azt szükségessé teszi, a forgalmi sávokat kijelölő terelővonalak átlépésével kell haladni és megállni. (Ehhez természetesen olyan követési távolságot kell tartani, hogy a lehúzódás kivitelezhető legyen.)
.
Járművek, amelyek számára a folyosót biztosítani kell:
• megkülönböztető jelzést működtető járművek: tűzoltók, rendőrség, mentők
• forgalmat ellenőrző jármű
• útfenntartást, úttisztítást végző jármű
• továbbhaladásra képtelen jármű műszaki meghibásodásának elhárítását vagy elszállítását végző jármű
.
A fenti járművek előrejutását akadályozó járművezető szabálysértést követ el, ami 50 ezer forintig terjedő bírsággal sújtható.
A biztonsági folyosó életeket menthet
A biztonsági mentősáv jelentősen megkönnyíti, hogy a sürgősségi járművek elérjék a baleseti helyszínt. Vészhelyzetben minden pillanat, amivel a mentők korábban elkezdhetik az életmentő intézkedéseket, sokat számít.
Biztonsági folyosó, "Rettungsgasse" - Ausztriában 2012. január 1. óta.
.
Ausztriában 2012. jan 1-én vezették be a megoldást. Az osztrák közlekedési minisztérium szerint a mentősáv révén a segítők átlagosan 4 perccel hamarabb tudnak megérkezni a mentés helyszínére, akár 40%-kal is növelve így a balesetet szenvedett személy túlélési esélyeit.
Photo: LosHawlos (CC BY-SA 3.0)
.
A biztonsági sáv persze csak akkor működik, ha adott esetben minden érintett járművezető megfelelően tudja és teszi a dolgát. (És nem valamilyen előnytelen manőverrel akadályozza a segítőket, vagy netán úgy véli, hogy a folyosó saját személyes sávja.) Az biztos, hogy némi időre van szükség, amíg mindenki megtanulja és megszokja az alkalmazását... .
Ausztriában a 2012-es év eleji bevezetés óta a következőképpen alakult az új szabályozással kapcsolatos helyzet:
• Egy 2012 májusában végzett közvélemény-kutatás során az osztrák autósok többsége (80%) úgy vélte, hogy a szabályozás - az intenzív kampányok ellenére - nem működik, mert a járművezetők nem tartják be a félrehúzódási kötelezettséget. (Nem húzódnak félre, nem a megfelelő irányba húzódnak le, vagy a szabadon hagyott helyen előrehajtanak.)
A megkérdezettek 93%-a úgy gondolta, hogy ellenőrzés és büntetés nélkül az autósok nem is fogják betartani a rendelkezést. (Ausztriában egyébként a mentősáv jogosulatlan használatért és a sürgősségi járművek akadályozásáért 72-2180 € közötti bírság szabható ki.) Ennek ellenére 77% jó elképzelésnek tartja a biztonsági folyosót, de 5 megkérdezettből 1 rosszul ismeri a szabályait.
• Az osztrák autópálya-kezelő társaság, az ASFINAG 2012 novemberében 1000 autós részvételével végzett felmérést. Ekkor a résztvevők 82%-a nyilatkozta azt, hogy hasznos dolognak tartja a mentősáv bevezetését. 98% hallott róla, 94% tudta, hogyan kell kialakítani.
A megkérdezettek csaknem fele volt már olyan helyzetben, amikor biztonsági folyosót kellett kialakítani, közülük 54% szerint ez jól működött. Akik szerint nem, azok egyes autósok mentősávba való behajtását jelölték meg okként.
• A meinungsraum.at 2013. április 11. és 15. között ezer 18 és 65 év közötti autós részvételével végzett reprezentatív on-line közvélemény-kutatást. A válaszadók 75% szerint a biztonsági sáv hasznos. 54%-uknak volt már ezzel kapcsolatban egy vagy több gyakorlati tapasztalata, közülük csaknem 80% találkozott olyan esettel, mikor más autós akadályozta a mentősáv létrejöttét.
Az összes megkérdezett 80%-a úgy gondolja, hogy a mentősávot blokkoló autós kerüljön bíróság elé, és 65% egyetért azzal, hogy e célból a rendőrség felhasználhassa az autópálya-kamerák felvételeit.
.
A biztonsági mentősávot egyébként Európa több országában (Németország, Svájc, Szlovénia, Csehország) már korábban bevezették.
.
,
.
...És itt vajon hogy működne? :) Egy "csendes" nap Dhaka-ban (Banglades).
.
• Szólj hozzá!
• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!
• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla? Nyomj egy +1 -et!
További cikkek a kategóriából:
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Köszönet azért, hogy a KRESZ szabály-változásainak megismerését segítitek.
Üdv. Béla