Az új Európai Uniós gumiabroncs címke
Egy EU-rendelet szerint 2012 novemberétől a gumiabroncsokat címkézni kell, hasonlóan, mint a háztartási gépeket. A rendelet célja a vásárlók megfelelő, összehangolt tájékoztatásán túl a biztonságos, energiatakarékos és környezetet kevésbé terhelő abroncsok használatának előmozdítása.
A rendelkezés minden 2012 júniusa után gyártott, az EU területén újonnan értékesített személyautó, SUV, kishaszongépjármű és teherautó gumiabroncsra vonatkozik; nem tartoznak viszont a hatálya alá többek közt az újrafutózott, off-road, verseny- és oldtimer gumik, valamint az ideiglenes használatra szánt tartalék abroncsok.
A 7,5 cm x 11 cm méretű címke, amely alapján az üzemanyag-takarékosságról, a nedves úton való tapadásról, és a gördülési zajról kaphatunk információt, így néz ki:
Hogyan értelmezd a gumiabroncs címkén található információkat?
1. Üzemanyag-hatékonyság
Az üzemanyag-fogyasztás és ezáltal a széndioxid-kibocsátás szoros összefüggésben áll a gumiabroncsok egyik lényeges paraméterével, a gördülési ellenállással. A gördülési ellenállás a kerekek útpályán való gördülésekor folyamatosan fennálló ellenálló hatás. A legyőzéséhez szükséges vonóerő létrehozásához a motornak üzemanyag kell.
A gördülési ellenállás legyőzése az összes üzemanyag fogyasztás elég jelentős részét, kb. 20%-át teszi ki, ezért fontos törekvés az abroncsok gördülési ellenállásának csökkentése.
A címkén a gördülési ellenállás mérése által meghatározott üzemanyag-hatékonyságot egy A-tól G-ig terjedő skálán tüntetik fel, ahol az A a legjobb, a G pedig a leggazdaságtalanabb eredményt jelenti.
Az értelmezést színek is segítik: a kedvezőbb tulajdonságokat jelző zöldektől a szabályozás hatályba lépése után már nem is engedélyezett pirosig. A termék teljesítményét az adott üzemanyag-hatékonysági kategóriára (a példán B-re) mutató fekete nyíl jelzi.
Az egyes kategóriák közti lépcsők azonos felhasználási körülmények mellett: 0,1-0,15 liter/100 km. A különbség az A és G kategóriába tartozó abroncsok között 15000 km éves futásteljesítmény esetén 80 literre tehető, ami 100 km-en nagyjából 0,5 litert jelent.
.
2. Fékút nedves úton
A nedves útfelületen való tapadás a gumiabroncsok egyik legnagyobb súllyal bíró biztonsági paramétere a címkén látható információ ezen belül is a fékútra vonatkozik. Az osztályozás A-tól F-ig történhet, ahol A a legjobb, F a legrosszabb. (A G-t itt nem használják, és a rendelet hatályba lépését követően F osztályú termék sem hozható forgalomba.)
Az egyes kategóriák közti különbségek 3 m-től 6 m-ig terjednek, a jármű 80 km/h sebességről történő lefékezésekor. Az A és F kategóriába tartozó termékek fékútja közti különbség több, mint 18 m is lehet. . .
.
3. Gördülési zaj
A közúti forgalom zajának (amely nemcsak kellemetlen, hanem az egészséget is károsítja) egyik fő forrása az abroncsok úton való gördülése. A gumiabroncs saját zajának mértékét decibelben tüntetik fel, és fekete ívekkel jelölik minél több a fekete ív, annál zajosabb az abroncs.
Ahogy az ívek száma is mutatja, 3 besorolási osztály létezik:
- 1 fekete ív: 3 dB-lel kevesebb, mint a 2016-ig bevezetésre kerülő új európai határérték
- 2 fekete ív: már megfelel a jövőbeni európai korlátozásnak
- 3 fekete ív: megfelel az aktuális európai korlátozásnak .
Hasznos, de nem elégséges
Az energiahatékonyságra, nedves úton való fékútra, és gördülési zajra vonatkozó információ az abroncsokon kétségkívül hasznos dolog. Vásárláskor azonban ezeken kívül további kérdések is felvetődhetnek.
Csak néhány példa:
- Mi a helyzet a többi paraméterrel?
Egy gumiabroncsnak a címkén szereplő hármon kívül számos más, biztonsági szempontból is fontos jellemzője van: aqauaplaning ellenállás, vezetési stabilitás, száraz és nedves úton való kezelhetőség, fékút száraz úton, tartósság stb.
Itt kell megjegyezni azt is, hogy egy adott gumiabroncs mindig a különböző tulajdonságok közti kompromisszum eredménye. Valamelyik paraméter optimalizálása sokszor kedvezőtlen hatást gyakorol egy másikra (pl. jobb tapadás nedves úton, ugyanakkor kicsit nagyobb gördülési ellenállás és menetzaj) Kinek mi fontos, aszerint választ...
- Mi a helyzet a téli gumikkal?
Hiszen a címke a téli gumiknál nagyon fontos biztonsági jellemzőkre (havas/jeges úton való viselkedés) vonatkozóan nem tartalmaz információt.
- Mi a garancia arra, hogy a gyártó által feltüntetett adatok tényleg megfelelnek a valóságnak?
Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a legmegfelelőbb vásárlási döntés meghozatalához a jövőben sem spórolhatjuk meg az alapos, más forrásokból történő előzetes tájékozódást. (pl. teszteredmények, ajánlások stb. )
Neked mi a véleményed? Szólj hozzá, és lájkold!
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Üdv. Szabados Béla
Pnt a Pirelli gumijánál állapították meg,hogy nagyon rossz ár arányú.Mert ugyan hasonló áron van,mint a Michelin,sokkal jobban kopik,sok 1000Km-el kevesebbet tud futni.
Az összes Adac tesztben szerepel egyébként az üzemanyag fogyasztás, ami szoros összefüggésben áll a gördülési ellenállással; nincsenek egetverő különbségek.
Átlag szembeállítása egyes gumikkal nem szerencsés, mert egyikünk sem egy átlag-gal autózik, hanem konkrét gumival, aminek megvan a saját gördülési ellenállása. Ami jövő novembertől rajta lesz ugye a címkén, keresni sem kell.
Az ár/futásteljesítmény arányról: az árak a vásárlás helyétől függően nagyon eltérőek lehetnek, és folyamatosan változnak is, ezért legjobb, ha ezt mindenki magának hasonlítja össze az épp aktuális ajánlat alapján. Sőt, sok olyan vásárló is van, aki nem ezt fogja nézni, mivel más paramétert tart elsődlegesnek a választásnál.
A cikkben az összes 4 évszakos és az összes téli gumi gördülési ellenállása jóval kisebb,mint a nyári abroncsok ezen adatainak átlaga.Leirom az újság nevét,max törlitek.:Auto Bild.Egy 3oldalas részletes cikkben volt.De annak idején az Auto-Motor hasábjain is azt olvastam,hogy a 4 évszakos gumiknak kisebb a görd.ellenállásuk,mint a nyáriaknak és ezért üzemanyagot lehet velük spórolni.Akkor még azt hittem,valami elirás.Egyébként a Bild olyan részletességig elmentt,hogy összehasonlitota a téli gumik árát és az élettartamukat is és a futásteljesitményüket is.Eddig még ilyet sem olvastam még.És az jött ki például a táblázatból,hogy a legdrágább Michelin Alpine A4-es abroncsa hiába a legdrágább,vele tehető meg messze a legtöbb kilóméter,igy sszesitésben mégis a legolcsóbb.Na ilyen adatokra lenne nagy szükség,mert itt derül ki,hogy valójában mi is az olcsó,vagy épp drága.Jó lenne,ha sikerülne megszereznetek ezeket az adatokat.