Autóklíma - csak tisztán jó!

Kategória:: Autóklíma Publikálás dátuma: 14 hozzászólás

A légkondicionált utastér a nyári hőségben lényegesen meg tudja könnyíteni az autózást: nemcsak komfortosabbá, hanem biztonságosabbá is teszi azt. A jól működő klíma a tisztább levegő miatt, vagy párátlanítás céljából is alapvető fontosságú. Az autóklíma pozitív hatásai azonban könnyen visszájára fordulhatnak, amennyiben karbantartása nem megfelelő…

A továbbiakból kiderül, miért bír nagy jelentőséggel a klíma az autózás biztonsága szempontjából, szót ejtünk az elhanyagolt berendezés egészségügyi kockázatairól, a gondozatlanságra utaló jelekről, és az autóklíma tisztításának lehetőségeiről. Végezetül néhány praktikus tanácsot is adunk a helyes használatra vonatkozóan.

Autóklíma és közlekedésbiztonság

A magas hőmérséklet közlekedésbiztonság tekintetében egyértelműen rizikófaktornak minősül. Hőterhelés hatására lankad a figyelem, lassulnak a reflexek, megnő a vezetési hibák esélye, egyes sofőrök viselkedése idegesebbé, agresszívebbé válhat. Szakértők szerint túlhevült utastérben vezetni hasonló kockázatot jelent, mint ittasan.

Vizsgálatok kimutatták, hogy a balesetek kockázata 27 °C körüli hőmérsékleten 6 %-kal, 32 °C-tól 13 %-kal, 37 °C felett pedig átlagosan 33 %-kal nő az ideális 22-24 °C-hoz képest.

A klímaberendezés  használatával könnyen száműzhető az autóból  a veszélyforrást jelentő forróság. Csak hát előfordul, hogy a klíma a hőn áhított hűs, friss, tiszta levegő helyett orrfacsaró bűzzel árasztja el az utasteret...

Elhanyagolt autóklíma: egészségügyi veszélyekkel jár

Mint minden berendezés, az autóklíma is rendszeres odafigyelést, karbantartást igényel. Annál is inkább, mert működésénél fogva könnyen nem kívánt mikroorganizmusok - gombák, baktériumok - telepedhetnek meg és szaporodhatnak el benne.

klimakatasztrofa.jpg

Klímakatasztrófa :)

.

Az elhanyagolt állapotú rendszer működtetésekor a kórokozók ill. melléktermékeik az utastérbe kerülnek. Belégzésük ártalmas az egészségre: légúti panaszokat, különböző fertőzéseket okozhatnak. Káros hatásuk gyerekeknél, időseknél, legyengült immunrendszerű, allergiás, vagy légzőszervi megbetegedésekben szenvedő személyeknél fokozottan érvényesül.

Fontos - ne hagyd figyelmen kívül!

Az utastérbe áramló dohos, poshadt, állott, penészes, vagy más irritáló, kellemetlen szagnak oka van: arra utalhat, hogy a berendezés kórokozók tenyészetévé vált! Szintén fertőzöttségre következtethetünk a klíma használatával összefüggésbe hozható olyan panaszokból, mint például: gyengeség, levertség, fejfájás, szédülés, hányinger, influenzaszerű tünetek, nyálkahártya irritáció, könnyező szem, kaparó torok, orrfolyás, köhögés, tüsszögés, légszomj, fulladás.

A bajok forrása általában az elpárologtató, mivel a rajta maradó nedvesség a porral-piszokkal összekeveredve igazi kórokozótanyává teheti. Rossz szagokkal jár a pangó víz jelenléte is a rendszerben, aminek gyakori oka a kondenzvíz elvezetőjének dugulása ilyenkor nem elég a fertőtlenítés, a hibát is el kell hárítani.

A klímatisztítás lehetőségei

A büdös, kórokozókkal fertőzött autóklíma megtisztítására többféle, különböző árfekvésű és hatásfokú módszer vethető be, házilag vagy szakműhelyben.

Széles körben elterjedt megoldás a klímatisztító habok, és a gázzal működő klímatisztító sprayk alkalmazása. Előnyük az olcsó beszerezhetőség, továbbá hogy segítségükkel a tisztítás-fertőtlenítés művelete otthon is egyszerűen kivitelezhető.

tisztitas-hazilag.jpg

Csővel ellátott spray és "gránát" spray

.

Hátrányuk, hogy az eredmény sok esetben kétes, nem tökéletes előfordulhat, hogy a szer nem jut el a szükséges helyekre, vagy nem elég hatékony, és csak elnyomja a szagokat egy időre. Ezen kívül a habnál gondot jelenthet, hogy a klíma járataiban elfolyósodva kijuthat a műszerfal belsejébe, ahol az erős vegyszer jelentős károkat tud okozni az elektronikában. Elég egy sérült levegőcső, tökéletlen illesztés vagy porózussá vált tömítés a rendszerben, és már meg is van a baj...

A különböző habok és sprayk alkalmazását jelentő házilagos megoldásokon kívül klímatisztítással foglalkozó szervizek professzionális szolgáltatásai is igénybe vehetők a cél érdekében. A módszerek, berendezések, hatóanyagok szerviztől függően eltérőek lehetnek.

Az alábbiakban az ózonos klímafertőtlenítést részletezzük, amit nálunk is igénybe vehetsz; makacs szagproblémák esetén is nagy sikerrel alkalmazzuk. (A rendszer megbontására ehhez nincs szükség, de a teljes képhez hozzátartozik, hogy előfordulhatnak olyan elfajult esetek, amikor a tisztítás csak megbontással oldható meg.)  

Ózonos klímatisztítás- és fertőtlenítés

Az eljárás a klímaberendezés higiénikussá tételéhez az ózon erejét használja ki, tehát teljesen vegyszermentes megoldás. Mivel az ózon rövid idő alatt lebomlik, semmilyen melléktermék nem marad vissza az autóban, ami az allergiások, a vegyi anyagokra érzékenyek szempontjából is optimális. .

Az ózon átható szagú, kékes árnyalatú gáz, a levegő egyik fő komponensét alkotó kétatomos oxigén három atomból álló módosulata.

oxigen-es-ozon.jpg

Kétatomos oxigén (O2) és ózon (O3): egymás módosulatai

.

Legtöbbet talán az ózonpajzs kapcsán emlegetik, amely a légkör felső rétegeiben található, teljes földfelszínt körülvevő, folyamatosan képződő és lebomló ózonmolekulákból álló réteg kiszűri a Napból érkező káros ultraviola sugárzás jelentős részét. A természetben villámcsapások közelében is jelentős mennyiségű ózon keletkezik, ez adja a nagy viharok utáni jellegzetes friss, tiszta esőillatot.

Sajnos, az ózon káros is tud lenni az egészségre, ha a nyári szmog összetevőjeként a felszín közelében felszaporodik. Ez jellemzően forgalmas, szennyezett levegőjű városokban fordul elő, ahol az energiafelhasználásból származó és kipufogó gázokból képződik az erős napsugárzás és magas hőmérséklet hatására.

Ezeken a helyeken a nap legmelegebb szakában - amikor a keletkezés gyorsabb, mint a bomlás - az ózonkoncentráció könnyen meghaladhatja a nyálkahártya és a szem irritációjával járó egészségügyi határértéket. Az ózon instabil, rendkívül aktív anyag. Különösen erős oxidáló és fertőtlenítő hatással bír.

Baktériumokkal, vírusokkal, gombákkal, szaganyagokkal találkozva azonnal támadásba lendül: reakcióba lép velük, és véglegesen megsemmisíti őket. A mikroorganizmusok nem tudnak immunitást kialakítani ellene, ahogyan ez a hagyományos vegyszerekkel szemben megtörténhet.

.

Az ózonkezelés nemcsak a fertőzött autóklíma megtisztítását oldja meg, hanem a gépkocsi teljes belső terének szagtalanítását, higiéniai kezelését is, ami főleg használt autók eladása előtt ill. vétele után nagyon fontos lehet.

Mentesít a baktériumoktól, vírusoktól, gombáktól, atkáktól, penésztől, rovaroktól, allergénektől, ugyanúgy, mint a füst-, doh-, étel-, kisállatoktól származó és egyéb szagoktól. (Nem csak elfedi ezeket, hanem ténylegesen likvidálja!)

igy-dolgozik-az-ozon.jpg

1. Oxigénből ózont állítunk elő ózongenerátor segítségével.

2. Az ózon oxidálja, elpusztítja a káros anyagokat.

3. Az ózon lebomlik, maradéktalanul visszaalakul oxigénné.

.

 Az ózonkezelés hatásfoka szempontjából alapvető az ózont előállító készülék kapacitása: kb. 25 perc után ugyanis az ózon elkezd lebomlani, így ha nem képes eleget termelni, a megfelelő telítés elmarad. Ezért mi az autóklímák fertőtlenítésére az alábbi képen látható nagy teljesítményű, professzionális kombi ózongenerátort alkalmazzuk.

ozongenerator.jpg

60 négyzetméterig terjedő helyiségek hatékony fertőtlenítésére képes, úgyhogy egy autóval/busszal/lakókocsival könnyedén elbánik :) Praktikus szilikoncsővel ellátva.

.

Három alapvető dolog a jól működő klímáért

. 1. Használd az autóklímát helyesen!

Utazás vége előtt pár perccel a klímát ajánlatos kikapcsolni, hogy a lecsapódó pára ki tudjon belőle száradni. Ezzel elejét vehetjük a kórokozók megtelepedését elősegítő nyirkos közeg kialakulásának.

Ráadásul így van idő fokozatosan alkalmazkodni a külső hőmérséklethez, kiszálláskor nem ér sokkhatásként a meleg, ami hirtelen vérnyomáseséshez, szédüléshez, elgyengüléshez vezethet. A kintinél 8-10 °C-kal hidegebbnél többre nem érdemes a klímát állítani, mert az emberi szervezet számára az ennél nagyobb különbség túlzottan megterhelő lehet. A meghűlés, ízületi gyulladás elkerülése érdekében pedig jó, ha a hűvös légáramot nem közvetlenül magunkra irányítjuk.

A rendszeres klímahasználat egész évben fontos, 1-2 hetente idényen kívül is javasolt bekapcsolni a berendezést pár percre. (Télen is ki lehet használni, hogy nagyszerűen párátlanít. Újabb autóknál amúgy megoldott a dolog,  a szélvédő párátlanításakor a klíma automatikusan működésbe lép.)

Az időnkénti járatás azért lényeges, mert a hűtőközegben kenőanyagként funkcionáló olaj is kering, ami a kompresszor számára nélkülözhetetlen. Emellett kenés híján a tömítések is kiszáradnak, repedeznek, így a gáz könnyen elszökhet a rendszerből. .

2. Ne mulaszd el a karbantartást!

Pollenszűrő cseréje

A pollenszűrő az allergéneket és más szennyező anyagokat szűri ki az utastérbe jutó levegőből, a pórusok eltömődése miatt viszont idővel már nem funkcionál rendesen. Ha túlzottan telítődik, nem jut át rajta megfelelő mennyiségű levegő, de az elkoszolódott szűrő akár kórokozók melegágyává is válhat. A pollenszűrő eltömődésére utalhat az ablakok makacs párásodása, az utasok rossz közérzete.

A pollenszűrőt évente vagy 10-15000 km-enként ajánlott cserélni!

pollenszurok.jpg

Új pollenszűrő, meg egy igazi koszfészek - közelről. A tiédet mikor cserélted?

.

Tisztítás-fertőtlenítés

A kellemetlen szagok, az egészségügyi problémák megelőzésének érdekében a klímát évente  javasolt fertőtleníteni. .

Egyéb karbantartási munkák

- Hűtőközeg mennyiségének időszakos ellenőrzése, klímatöltés (A hűtőgáz elvesztése bizonyos mértékig normális jelenség lehet, után kell tölteni amennyiben rendellenes, a szivárgást is meg kell keresni.)

- Felmerülő javítások elvégeztetése, a szükséges elemek cseréje (pl. tömítések, csövek, szárítószűrő stb.),

- Klímahűtő mosása (Ha a lamellák között felhalmozódik a piszok, nem tudja leadni a hideget, a klíma nem hűt rendesen.)

klimatoltes.jpg

Szervizünkben BrainBee CLIMA-8000 géppel végezzük a klímaberendezések vizsgálatát és a klímatöltést.

.

3. Ne hagyd figyelmen kívül a hibára utaló jeleket!

Ne kezeld hanyagul, ha rendellenséget tapasztalsz; fordulj vele szakemberhez! (Pl. a klíma hatásfoka csökkent vagy egyáltalán nem hűt, zajos, kondenzvíz nem tud távozni stb.) Ha a problémák nem kerülnek időben orvoslásra, a későbbiekben sokkal nagyobb károkhoz vezethetnek. 

Autóklíma problémáiddal is keress minket nyugodtan! Töltés, tisztítás, javítás >>>

.

 

• Szólj hozzá!

• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!

• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et!

Címkék: autózás

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2015. július 3. péntek Szerző: Molnár Ferenc Vélemény linkje
Polenszürőt, és levegőszürőt évente kell cserélni. A klimához nem szabad hozzányulni, csak ha meghibásodott. A klimát télen nyáron használom tökéletesen füt-hüt 11 éves az autóm. A külömböző Spryek használata kereskedelmi húzás, csak duma felesleges kiadások.
Kelt: 2014. október 2. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Az a kérésünk, hogy ilyen irányba (mármint termékek ajánlása, megnevezése, ráadásul árral, elérhetőséggel) ne menjen el a beszélgetés, mert a blogot nem reklámfelületnek szántuk. Köszönjük a megértést.
Kelt: 2014. október 2. csütörtök Szerző: Szabados Béla Vélemény linkje
Kedves Péter!

Tetszik az általad ajánlott alkoholos klíma tisztító, kipróbálnám, mert büdös az autóm. Légy szíves közöld, mi a neve az anyagnak, hol lehet beszerezni, kb mennyibe kerül.

Válaszodat előre is köszönöm.

Üdv. Szabados Béla
Kelt: 2014. szeptember 30. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Köszönjük Péter, hogy megosztottad a tapasztalatodat.
Annyit fűznék hozzá, hogy ha az ózongenerátor kapacitása megfelelő, a kezelés megfelelő ideig és módon történik, akkor az eredmény nem marad el, a szagok megszűnnek. (Előfordul persze a szennyezettségnek olyan foka is, amikor csak drasztikusabb módszerekkel lehet célt érni. (megbontás, vegyszeres megtisztítás)
Kelt: 2014. szeptember 30. kedd Szerző: Péter Vélemény linkje
Az én tapasztalatom az hogy a gránát klímatisztító hatástalan, a habtisztító mindent tönkretesz, az ózonos kezelés sem oldja meg a dohos szag eltüntetését. Még a leghatásosabb az ultrahangos kezelés de az sem 100 %-os, csak csökkenti a büdösséget de megszüntetni nem tudja. Minden gázos tisztítás csak hókusz-pókusz és van amelyik még jó drága is. A legjobb és legolcsóbb a splitklímákhoz használt alkoholos tisztítóspray,csak ki kell venni a pollenszűrőt, annak a helyén bevezetni a csövet az elpárologtatóhoz és forgatva kifelé húzva bespriccelni az elpárologtatót és a műanyag csatornát. Utána 10 percig mindent lezárni, majd mindent kinyitni és 10 perc kiszellőztetés következik a ventillátorral. Az alkoholos anyag nem tesz kárt semmiben. Ezek után nem lesz semmilyen szag. A pollenszűrőt pedig minden tisztításkor ki kell cserélni mert legtöbbször nem látszik szennyezettnek de az is büdös. Ezt évente meg kell csinálni. Esős időben pedig kapcsoljunk át belső cirkulációra mert a klíma beszívja az útról felcsapódó nem egyszer állati hulláktól büdös esővizet és eláztatja a pollenszűrőt.
Kelt: 2013. szeptember 4. szerda Szerző: Szabados Béla Vélemény linkje
A klíma az idén nyáron főszereplő volt a kocsimban, de gondolom másnak is!
Régi motorosként, szezon-kezdetkor megcsináltam a tisztítását habbal - vesztemre, mert ugyan a szagokat eltüntette, mert fertőtlenített derekasan, csak-hát naqy becsben tartott rádiós-magnóm bánta, mer a hangfal-kimenetekre is jutott belőle és azóta se kép se hang, ezért jó-szívvel nem ajánlom autóstársaimnak ezt a módszert!

Üdv. Béla
Kelt: 2013. július 31. szerda Szerző: Hajni Vélemény linkje
Köszpusz
Kelt: 2013. július 30. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Első kérdés:
Ha a klímád nem rossz szagú és megfelelő a hatásfoka (5-8 foknál nem fúj melegebbet) akkor nincs vele gond, nem kell vele többet csinálni.

Második kérdés:
Semennyire.
Kelt: 2013. július 30. kedd Szerző: Hajni Vélemény linkje
Köszi a választ.
Értem, amit mondasz, csak arra volnék kíváncsi, hogy ha a klímám 10 év után még nem fúj dohos szagot ezeknek a kommersz kezeléseknek a hatására, akkor ez így elég lehet-e? Más kezelést ugyanis még nem kapott. Utántöltést se, és még mindig hideget fúj.
A másik kérdésem pedig az, hogy mennyire követek el vajon azzal istenkáromlást, hogy továbbra is pollenszűrő nélkül járok? Üdv: Hajni.
Kelt: 2013. július 29. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Hajni, a gránát spray-vel is vegyesek a tapasztalatok, a hatás a probléma súlyosságától/helyétől függ. Hogy nálad mennyit ér, te tudod legjobban megítélni, mivel tisztítás után te érzed, mennyire hatott.

Pollenszűrő hiánya:
Vannak autók, amikben gyárilag nincs pollenszűrő, még ha klímásak is; ilyen konstrukció. (Némelyek házilag megoldják a dolgot, a helyét kivágják és berakják, Tháliás fórumokon találsz erről információt.)
1 - 10 a(z) 14-ból/ből:

Hozzászólások lezárva