Adac téligumi teszt 2014
2014-ben is a téli szezon kezdete előtt hozta nyilvánosságra aktuális gumiabroncs tesztjét az Adac. Vizsgálatuk 28 téli gumira terjedt ki, két igen népszerű méretben (175/65 R14 és 195/65 R15), melyeken felül a nagyobbikban 4 négyévszakos modell is bekerült az értékelésbe. Következzen egy rövid összegzés, majd az összefoglaló táblázatok!
175/65 R14 és 195/65 R15 téli gumik
Az eredmények kisebb és nagyobb kategóriában egyaránt hasonló képet mutatnak: 4 tagú élboly, meglehetősen széles középmezőny, 2 bukás...
.
• A "jó" (különösen ajánlott) osztályzatot elért abroncsok kiegyensúlyozott, egyenletesen magas színvonalat hoztak, sőt némelyek közülük egy-egy területen speciális erősségeket is villantottak.
175/65 R14 méretben a Continental TS850 vizes úton ill. kopásállóságban, a Dunlop SP Winter Response 2 üzemanyag-takarékosság szempontjából, a Michelin Alpin A4 pedig tartósságban nyújtott kimagaslót.
A 195/65 R15 csoportban a Continental TS850 hóban, valamint üzemanyag-takarékosság és tartósság tekintetében, míg a Bridgestone LM-001 vizes úton emelkedett ki a csapatból.
.
• A középmezőny összességében 15 modellből áll. Ezeket a téli gumikat egy vagy több kis mértékű hiányosság választja csak el a jobb minősítéstől. Bár némely tulajdonságukban némileg elmaradnak tehát az előző csoport tagjaitól, alapvetően megbízható, korrekt teljesítményt nyújtó abroncsokról van szó, melyet az Adac "megfelelő" (ajánlott) értékeléssel jutalmaz.
.
• A vizsgálatsorozatban "elégséges" besorolásból (feltételesen ajánlott) csak egyet kellett kiosztani, a nagyobbik méretben, "elégtelen" ítéletből (nem ajánlott) viszont 2-2 is jutott mindkét kategóriára. Az összes esetben a vizes úton való teljesítménnyel akadtak komolyabb gondok.
195/65 R15 négyévszakos gumik
A négyévszakos gumiknak külön vizsgálatok keretében téli és nyári gumikkal egyaránt össze kellett mérniük képességeiket. Vizes, havas és jeges úton mutatott jellemzőiket, zajosságukat és üzemanyag-fogyasztásukat a téli gumikkal együtt határozták meg, száraz úton való megmérettetésük pedig a nyáriakkal együtt történt. Kopásuk mérését részben a nyári, részben a téli tesztek során végezték.
.
A német autóklub korábban (2011) már tesztelt 4 évszakos gumikat, ám az eredmények sem akkor, sem most nem győzték meg őket. A jelenlegi tesztben szereplő 4 abroncsból kettő "elégséges" (feltételesen ajánlott), kettő "elégtelen" (nem ajánlott) osztályzatot kapott. (Eredetileg további 2 abroncsot is szerettek volna bevonni a vizsgálatokba, de a gyártók ezek piaci bevezetését 2015-re halasztották.)
.
A jobbik besorolást elért 2 abroncs közül a Falken EuroAll Season AS200 hóban, a Vredestein Quatrac Lite száraz és havas úton mutatott komolyabb hiányosságokat. A többi területen tanúsított korrekt szereplés ellenére így mindkettőjüknek csak egy elégségesre futotta.
.
A Kumho Solus HA31 és az Uniroyal AllSeason Expert bukásának oka a száraz útfelület volt. Hiába teljesítettek tisztességesen minden más téren, ha a száraz úton végzett manőverek során még ESP használata mellett is többször álltak elő kritikus helyzetek...
.
Amint az eredményekből látszik, a fő gondot ezeknél az abroncsoknál teljesítményük kiegyensúlyozatlansága jelenti. Nem tudják minden télen és nyáron előforduló körülményre ugyanúgy optimalizálni őket; megvannak a gyenge pontjaik, amik miatt a kritikus területeken határozott hátrányba kerülnek a téli ill. nyári abroncsokkal szemben. (Ez is oka, hogy nem minden gyártó fejleszt és kínál ilyen gumikat.)
Mivel tapasztalataik alapján a 4 évszakos abroncsok sem télen, sem nyáron nem tudnak lépést tartani a kifejezetten az adott szezonra készült abroncsokkal, az Adac szakértői azt javasolják, hogy aki folyamatosan kompromisszumok nélkül akar autózni, az külön téli, külön nyári garnitúrát használjon.
Összefoglaló táblázatok
• 175/65 R14 téli gumik Az eredmények kisebb megszorításokkal a szomszédos méretekre is vonatkoznak, vagyis 165/65 R14-re és 185/65 R14-re.
.
• 195/65 R15 téli gumik Az eredmények kisebb megszorításokkal a szomszédos méretekre is vonatkoznak, vagyis 185/65 R15-re és 205/65 R15-re.
.
• A fenti két méret közös táblázatban, pontszámokkal
A kép kattintással nagyítható, új ablakban nyílik.
.
• 195/65 R15 négyévszakos gumik
.
Az értékelésről
Itt röviden annyi, hogy az Adacnál a kevesebb pontszám jelenti a jobb eredményt, és egy gumi összesített pontszámát "jó" besorolás esetén a különböző területeken elért pontszámainak súlyozott számtani átlaga adja, alsóbb besorolásoknál pedig a fontos kritériumok terén elért legrosszabb pontszám.
Aki részletesebb információkat szeretne az eredmények értelmezéséhez, az alábbi linkeken "Segítség az eredmények értelmezéséhez" ill. "Az Adac értékelési rendszere" címszó alatt megtalálja.
.
• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!
• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!
• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et!
További cikkek a kategóriából:
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Vettem egy continental ts850-et. 195/45 r16 méretben.
A kérdésem az lenne hogy a téligumi új állapotában ennyire gyengén tapad kigyorsításkor?
Pontosítok kicsit.
Az autóm eredeti mérete 205/45 r16. Ennek váltóméretei vannak jelenleg.
205/40 r17 a nyári felnim ezen is új gumi van(kumho ku39), ami nagyon jól tapad kigyorsításkor.Az autóm 1070kg és 200Le tehát van benne kraft. Na most az a kérdésem, buta voltam hogy 195-ös méretet vettem ilyen teljesítményhez vagy az új téligumi ennyire nyúlik/puha hogy még 3-asban is nyekken a gumi.1-esben esélytelen nagyobb gázt adni száraz úton is mert csak visít a gumi és a kipörgésgátlo dolgozik. Bejárattam, van benne már 1500km
Köszi!
http://gumibiznisz.hu/sulyindex-tablazat/
http://gumibiznisz.hu/sebessegindex-tablazat/
Ezeket nem kell különösebben elemezgetni, ha az autónak megfelelő méretű téli gumit veszel, akkor ezek a paraméterek rendben lesznek
A többiről (fékút nedves úton, üzemanyag-takarékosság, gördülési zaj) itt olvashatsz: http://gumibiznisz.hu/2011/12/07/az-uj-europai-unios-gumiabroncs-cimke/
Az említett abroncsot sajnos, nem tudjuk véleményezni, mivel nem forgalmazzuk, így nincsenek vele kapcsolatban tapasztalataink, és (legalábbis felénk) nem annyira elterjedt, hogy lennének róla visszajelzéseink. Árfekvése közepes, az uniós címkén feltüntetettek szerint minősége ennek minden bizonnyal meg is felel. De ahol forgalmazzák, biztosan szívesen adnak bővebb tájékoztatást.
Szeretném, ha véleményt, tapasztalatot írnátok a General Altimax Winter (Continental) márka-jelű abroncs használatáról. Előre is köszönöm.
Kedves gumibiznisz:
Légy szíves néhány olyan jellemzőt meg magyarázni, amit általában a kereskedők
közölnek az eladásra kínált abroncsokról: Ilyenek: fékút nedves úton = C, Üza. takarékossági osztály = F, Súlyindex = 88, Sebesség index = 195 km/h, Gördülési zaj = 71 dB Mit jeleznek ezek a számok és indexek a rangsorban??? Konkrétan: ezek az általam közölt jellemzők jók - közepesek - nem jók??? Köszi a választ!
A felsorolt márkák mind jók, talán a Nokiant és a Semperitet emelhetném ki. Fuldából ebben a méretben Kristall Montero 3 nincsen, hanem Kristall Kontroll HP, azt is nyugodtan veheted, illetve a Firestone-ból a Winterhawk 3-at. Amit még jó ár-érték arányánál fogva javaslok: Uniroyal MS plus 77.
Tapasztalatok még nem nagyon lehetnek ezzel az abronccsal kapcsolatban, mert új, az MP52-t váltja le. Abból sokat szereltünk, nem panaszkodtak rá, kategóriájának megfelel, ez meg elvileg fejlettebb nála...
Érdeklődni szeretnék hogy 205/60 r16-os méretben ár/érték arányban milyen gumit javasolna legjobbnak kb közepes árkategóriában, esetleg egy sorrendet ha tudna mondani ezeket nézve, vagy ha van más jó választás amit nem soroltam föl, az is érdekelne....:
Toyo s943 (19.000Ft), Fulda kristal montero (21.000Ft),Kleber Krisalp hp2 (22.000Ft), Hankook w442 (22.000Ft), Hankook w310 (22.000Ft), Semperit speed grip2 (22.000Ft), Firestone Winterhawk 2 EVO (23.500Ft), Nokian WR D3 (24.000Ft).
Köszönettel: Gabesz