Adac téligumi teszt 2013

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 84 hozzászólás

Itt az Adac legújabb, 2013-as téligumi tesztje! 2 méretben - 185/60 R15 és 225/45 R17 - összesen 32 modellt vetettek alá alapos próbának, és szeptember végén már meg is osztották a felhasználókkal szárazon, vízen, hóban és jégen szerzett tapasztalataikat.  

Hogy segítsünk a vásárlási döntés meghozatalában, az elmúlt évekhez hasonlóan most is lefordítottuk nektek az aktuális tesztet. Téligumi választás előtt a jó tanács tényleg sokat ér!

Annál is inkább, mert az EU-s gumiabroncs-címke mindössze a gördülési ellenállásra, a nedves úton való fékezésre és a külső gördülési  zajra vonatkozóan ad némi támpontot bővebb információt nem nyújt, így a téli gumik havas, jeges útviszonyok közti használhatóságával kapcsolatban sem tartalmaz adatokat. Az Adac téli tesztjein ugyanakkor sokkal átfogóbb vizsgálatoknak vetik alá az abroncsokat, náluk az eredmények végül 18 kritérium alapján állnak össze.

A német autóklub által tesztelt 32 téli gumiabroncsból 4 bukott meg, ezeket senkinek nem ajánlják. A bukás oka  minden esetben a gyenge teljesítmény vizes útfelületen. Márpedig  telente ez a körülmény a leggyakoribb, az ilyen útviszonyok közötti viselkedés ezért is esik nagy súllyal a latba.

Örvendetesen széles viszont azon abroncsok köre, amelyek között nyugodtan lehet válogatni: összességében 11 "jó" (különösen ajánlott), és 16 "megfelelő" (ajánlott) eredmény született. Utóbbi csoport tagjai általában szintén a vizes út miatt maradtak le - több esetben csak egy hajszállal - a csúcsról...

De nézzük a részleteket!

Ezt találod az alábbiakban:

185/60 R15 és a 225/45 R17 méretű téli gumik részletes eredményei táblázatokban is összefoglalva.

Fontos információk az eredmények értelmezéséhez.

Az Adac más abroncsméretekre vonatkozó téli gumi tesztjei a bejegyzés alatt.

185/60 R15 téli gumik

A kis autók (pl. Audi A1, Citroën C3, Fiat Punto, Nissan Micra, Opel Corsa, Seat Ibiza, Skoda Fabia, Suzuki Swift, Renault Clio, VW Polo) között széles körben elterjedt 185/60 R15 méretben az idei szezonban 17 téli gumiabroncsot teszteltek.

A vizsgált téli gumik között mindjárt 7 "jó" (különösen ajánlott) is akadt: Continental TS 850, Dunlop Winterresponse 2, Firestone Winterhawk 3, MIchelin Alpin A4, Nokin WR D3, Goodyear UltraGrip 8, Semperit Speed-Grip 2.

A felsoroltak mindegyike rendkívül kiegyensúlyozott, bizonytalanságokat nem mutató abroncs. Akadnak azonban köztük említésre méltó különbségek, aszerint, hogy melyiknek mi a különleges erőssége, gyártója mely tulajdonságokra helyezte a fő hangsúlyt.

A tesztgyőztes Continental TS850 vizes úton, havon és jégen a legjobb eredményeket érte el.  A Dunlop Winterresponse 2 szintén kiemelkedő tulajdonságokkal büszkélkedhet vizes és havas körülmények között, emellett alacsony üzemanyag-fogyasztással is kitűnik. A Dunlophoz hasonlóan üzemanyagtakarékos a Semperit Speed-Grip 2, a Michelin Alpin A4 pedig - ahogyan már megszokhattuk - a legkopásállóbb. A Nokian WR D3 elsősorban száraz úton remekelt, a Firestone Winterhawk 3 száraz és nedves utakon is kiválónak mutatkozott.

A középmezőnyben,vagyis megfelelő (ajánlott) minősítéssel szintén 7 modell végzett: Vredestein Snowtrac 3, Barum Polaris 3, Pirelli Winter 190 Snowcontrol 3, GT Radial Champiro Winterpro, Hankook Winter i*cept RS (W442), Falken Eurowinter HS-449, Kleber Krisalp HP2.

Ezek bizonyos kritériumokban valamelyest elmaradnak a csúcson tanyázóktól,  mindezzel együtt teljesen korrekt teljesítménnyel bíró gumik, az Adac ajánlja őket is.

A "megfelelő" gumik élén a Vredetein Snowtrac 3 áll, ami - hasonlóan a Pirelli Winter 190 Snowcontrol 3-hoz - csupán egyetlen területen mutatott enyhe hiányosság miatt maradt le a "jó" besorolásról, ez pedig nem más, mint a vizes út. A Barum Polaris 3 száraz és vizes úton bizonyult valamivel gyengébbnek a legjobbaknál. A GT Radial Champiro Winterpro-t száraz és vizes úton, valamint havon találták a tesztelők erőtlenebbnek. A Hankook W442 vizes és havas úton maradt el az élbolytól, igaz utóbbi téren csak nagyon kicsivel.

A Falken Eurowinter HS-449-et nedves úton egészen minimális különbség (0,1 pont) választja csak el a legjobbaktól, viszont a mezőny legmagasabb kopásával éppen csak befért a "megfelelő" csoportba. A sort itt a Kleber Krisalp HP2 zárja, melynek előnye, hogy eléggé üzemanyag-takarékos és kopásálló, viszont vizes úton valamivel nagyobb hiányosságokat mutat a csoport többi tagjánál.

Az elégséges (feltételesen ajánlott) besorolás egyetlen képviselője az indulók között a Nexen Eurowin 600, száraz úton ugyan kifejezetten jónak bizonyult, havon azonban egyértelmű nehézségei akadtak, emiatt landolt végül ezen a helyen.

Az elégtelen (nem ajánlott) minősítést kisebb méretben idén két abroncs érdemelte ki. A Kormoran Snowpro B2 a vízzel - legalábbis az úton - nincs túl jó barátságban, és száraz úton sem igazán tud lépést tartani a többiekkel. Bár havas és jeges utakon, valamint gazdaságossági szempontból nem lehet rá panasz, a vizes út miatt megbukott.

A Marangoni 4 Winter E+ száraz úton és kopásállóság terén rendkívül meggyőző, havon már sokkal gyengébben muzsikál, vizes úton pedig egyenesen rossz. Ezen túl ő produkálta a legmagasabb üzemanyag-fogyasztást is, ami a tesztjárműnél (VW Polo)  kb. 0,4 l többletfogyasztást jelentett 100 km-eren a Semperitekhez képest.

Az alábbi összefoglaló táblázatban szereplő eredmények a 185/60 R15 méreten kívül kisebb megszorításokkal a vele szomszédos méretekre is vonatkoznak, tehát a  175/60 R 15-re és a 195/60 R 15-re.

adac-2013-teli-1.jpg

.

225/45 R17 téli gumik

A 225/45 R17 a középkategóriás autók (pl. Audi A3, Mercedes C-osztály, 3-as BMW, Opel Astra, Skoda Octavia) gyakori mérete. Ebben a kategóriában az Adac 15 modellt tesztelt. Közülük 4 termék érdemelte ki a "jó" (különösen ajánlott) minősítést, 9 megfelelő (ajánlott) osztályzatot kapott, ketten kénytelenek voltak elégtelennel (nem ajánlott) beérni.

A 4 "jó" téli gumi minden tekintetben kiegyensúlyozott tulajdonságokat mutat, három közülük kiemelkedő erősségekkel is bír. A Continental TS850 havon, a Bridgestone Blizzak LM-32S vízen, a Michelin Alpin A4 kopásállóságban büszkélkedhet a legjobb eredménnyel.

Jóllehet az új fejlesztésű Uniroyal  MS plus 77 egyéni csúcsokat nem állít, havon és üzemanyag-takarékosságban kifejezetten erős, és más tekintetben sem lelhető fel benne semmilyen gyengeség. (Érdemes megnézni a webshopban, nagyon jó az ár-érték aránya.)

A 9 megfelelő (ajánlott) gumi élén a Goodyear UltraGrip 8 Performance és a Nokian WR D3 áll, mindkettőt vizes úton való minimális hiányosság választja csak el a legjobbaktól. A Dunlop SP Wintersport 4D jégen mutatott némi gyengeséget, főleg kanyarodáskor, míg a Fulda Kristall Control HP száraz és vizes úton. Vizes burkolaton a Semperit Speed-Grip 2 és az Esa-Tecar Supergrip 7+ HP teljesítménye is elmaradt a "jó" osztályzathoz szükséges szinttől, utóbbi esetén a nagyobb mértékű kopás is hozzájárult az alacsonyabb besoroláshoz.

A Pirelli Winter Sottozero 3 helyet kaphatott volna az élbolyban, a lehetőségtől kizárólag a kedvezőbb kopási tulajdonságok hiánya fosztotta meg. A Hankook W442 a vizes út miatt, a Toyo Snowprox S953 a vizes, havas és jeges felületeken tanúsított hiányosságok, valamint az erősebb kopás miatt végzett a középmezőnyben.

A mezőny két "elégtelen" versenyzője közül az Interstate Winter IWT-2 szinte minden biztonsági kritérium terén hiányosságokat mutat. Bár száraz úton és jégen megfelelő szinten képes teljesíteni, havon csak elégséges, vizes felületen viszont olyan gyenge, hogy emiatt megbukott. A Sailun Ice Blazer WSL-2 havon és jégen rendben van, de vizes úton annyira rossz, hogy azt szintén csak elégtelennel lehetett jutalmazni.

Végül az összefoglaló táblázat: a következő eredmények a 225/45 R17 méreten kívül a vele szomszédos méretekre is érvényesek, azaz 215/45 R 17-re és 235/45 R 17 -re.

adac-2013-teli-2.jpg

.

Segítség az eredmények értelmezéséhez

• Hogyan jönnek ki a végső sorrendet meghatározó összesített  pontszámok?

- "Jó" minősítésű gumiknál - tehát amik minden fontos kritériumnál elérték az ehhez szükséges, igen szigorú ponthatárt - az összesített pontszám a súlyozott számtani átlagból adódik, ahol az átlagolandó értékek súlyszámai a következők: száraz út 15%, vizes út 30%, hó 20%, jég 10%, zaj 5%, üzemanyag-fogyasztás 10%, kopás 10%.

- A többi guminál, azaz a "megfelelő", "elégséges" és "elégtelen" besorolásúaknál, 2012 óta a végső pontszám nem a súlyozott számtani átlaggal egyezik meg, hanem az adott abroncs létező legrosszabb eredményével. Hiába, vasszigor van... :) Amelyik versenyzőt az Adac nem találja hibátlannak, azt a leggyengébb pontja alapján ítéli meg.

Az egyforma összesített pontszámmal rendelkező abroncsok ABC sorrendbe kerültek.

Ide kattintva (a bejegyzés vége felé, "Az Adac értékelési rendszere" címszó alatt) kicsit bővebben is olvashatsz arról, hogyan értékeli az Adac a gumikat: https://gumibiznisz.hu/blog/adac-nyarigumi-teszt-2013-b7643.html.

• Hogyan értelmezd helyesen a gumiabroncsok eredményeit?

Az összesítő táblázatot ne tekintsd a szó hagyományos értelmében vett rangsornak, ne csak a végső besorolásokat nézd meg benne, mert ez a gumik felületes megítéléséhez vezet! A teljes kép a részeredményekből áll össze, érdemes ezeket áttanulmányozni.

Már csak azért is, mert - ahogy már olvashattad - a “jó” osztályzatot elnyert abroncsok kivételével az összes többi gumi összpontszáma a főbb területeken elért legrosszabb eredményével egyenlő. Vagyis előfordul, hogy egyesek egy-két területen elmaradtak a legjobbaktól, emiatt a különösen ajánlott kategóriából az ajánlottba csúsztak, a többi területen viszont hozzájuk hasonlóan teljesítettek. Megéri rájuk is odafigyelni, akadhatnak köztük nagyon jó ár-érték arányú megoldások.

Itt van pl. a Hankook W442, ami egyébként tapasztalataink, visszajelzéseink szerint a téli hétköznapok során teljesen megbízhatóan működik. 185/60 R15 méretben két eredménye miatt csúszott le a "jó" kategóriáról: vizes úton 3,2 ponttal lett megfelelő, emellett havon kapott még 1,6 pontot, ami 0,1 ponttal marad csak el a "jó" érdemjegyhez szükséges határtól. A többi területen a legjobbak között van. Az összpontszáma mégis 3,2, legrosszabb eredménye, a vizes út miatt. Érdekes, hogy összesített eredménye így megegyezik a GT Radialéval, mivel annak is 3,2 a legrosszabb pontszáma, a részeredményeiket is átnézve mégsem mondhatók egyformának... 

A részeredmények alapján felállíthatod a saját listádat, az általad előnyben részesített tulajdonságok, és persze a gumikra szánt keret szerint.

Általánosságban, a “megfelelő” és ”jó” abroncsok között nyugodtan válogathatsz, ezeket a téli gumikat az Adac – nagyon szigorú megmérettetés után – mind ajánlja, ill. kiemelten ajánlja.

Sokukat nálunk is kedvezően megtalálod >>> 

.

• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!

• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!

• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et!

Címkék: Adac-teszt téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2014. szeptember 8. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
A felsorolt megoldások mind jók, talán a Nokiant javasolnám elsősorban.
Kelt: 2014. szeptember 8. hétfő Szerző: Váradi István Vélemény linkje
Opel Antara 2,2 183 LE 4x4 re az alábbi téli gumi ajánlataim vannak.
Melyiket ajánlanád-bármelyik elérhető számomra?

HANKOOK 215/70 R16 100T W310 I.O. (E-E-2[72])(4x4 Téli abroncs)

NOKIAN 215/70 R16 100H WR SUV 3 I.O. (C-C-2[72])(4x4 Téli abroncs)

BARUM 215/70 R16 100T POLARIS 3 I.O. (F-C-2[71])(4x4 Téli abroncs)

LAPPONIA 215/70 R16 100H W SUV TL I.O. (E-E-2[71])(4x4 Téli abroncs)

A legjobbat szeretném
Kelt: 2014. április 30. szerda Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Mindkettő jó választás, de más-más vonalat képviselnek, amik között neked kell döntened, aszerint, hogy milyen tulajdonságokat részesítesz előnyben. Az EcoContact 5 csökkentett gördülési ellenállású ecogumi, aminél a gazdaságos, környezetbarát üzemeltetésen, a tartósságon van a fő hangsúly, szemben a sportgumikkal (pl. SportContact 5), amiket a kiemelkedő menettulajdonságokra optimalizálnak, ezért cserébe viszont alacsonyabb a futásteljesítményük, gyorsabban elkopnak. A PremiumContact 5 pedig a komfortgumik családjába tartozik, vagyis az előző két kategória között egyensúlyoz: megbízható tapadás, de azért elég tartós is. (Röviden tehát, más a hangsúly: az Ecocontact valamivel gazdaságosabb, kopásállóbb, a PremiumContact valamivel jobban tapad.)
Kelt: 2014. április 30. szerda Szerző: dobti Vélemény linkje
Tiszteletem

Érdeklődni szeretnék melyik nyári gumit javasoljátok jobban 205/55 r16 méretben:
Continental ecocontact 5
Continental Premium contact 5
Árban nem igazán van különbség, elég sokat megyek az autóval, tehát fontos a biztonság meg a fogyasztás. (vw variant 1.9 TDI)
Köszönöm a választ. Szép napot!
Kelt: 2014. április 19. szombat Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Az Imperial 2012-ben bevezetett márka, Kínában gyártják, ennél többet nem tudunk mondani, semmilyen tapasztalatunk nincs vele kapcsolatban.
Kelt: 2014. április 14. hétfő Szerző: Tibor Vélemény linkje
Üdvözletem.

Érdeklődnék hogy mi a vélemény az Imperial EcoSport-ról?
Ismeri valaki?
Kelt: 2014. április 11. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Hát, jelenleg másban járunk az élen, mondhatjuk, a munka hősei vagyunk :) Vagyis úgy besokalltunk minden szinten, hogy a tesztek prezentálása idő hiányában mindig csak tolódik. Most, hogy ezt írom, Győző éppen visszafelé készül a műhelybe, hogy befejezze az elmaradt sürgős munkákat... Na jó, én meg akkor nekifutok még egyszer a nyárigumis bejegyzésnek, hogy haladjon az is. :) Azért örülünk, hogy hiányzik :)
Kelt: 2014. április 11. péntek Szerző: Sum Qui Sum Vélemény linkje
Tisztelt Biznisz!
Mikor szeretnétek prezentálni a nyárigumi teszteket?Máshol mág több,mint egy hete olvasható.Régebben élen jártatok a friss közlésben ;)
Kelt: 2014. április 4. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Felni jó, a gumiknál azt kell eldöntened, hogy milyen kategóriában gondolkodsz. Alacsonyabb árfekvésben a Barum teljesen megfelelő választás, ha prémium márkában, akkor az említett Michelin (Latitude Alpin), vagy Continental (ContiCrossContact Winter) egyaránt jó döntés.
Kelt: 2014. április 4. péntek Szerző: Ferenc Vélemény linkje
Egy 4x4 es honda crv re vennék téligumit felnivel 225/65/17 méretben
Michelin, continental, barum - mit javasolsz ra?
Offroad kizarva.
Felniből dezent re dark ra gondoltam.
Üdv
F
11 - 20 a(z) 84-ból/ből:

Hozzászólások lezárva