Adac téligumi teszt 2012 SUV abroncsok

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 1 hozzászólás

Az Adac  idén nemcsak személyautókra való téligumikat vizsgált; gondoltak a szabadidő-autókra is. A 215/65 R16 méret tesztelésével a kompakt utcai terepjárók gazdáinak kívánnak segítséget nyújtani a téli gumiabroncs választásban.

215/65 R16 SUV téli gumik

A kis SUV-ok közt (pl. VW Tiguan, Nissan Quashqai, KIA Sportage) igen elterjedt méretben 6 gumiabroncs modell indult a szigorú megmérettetésen, melynek végén 3 jó (különösen ajánlott), 2 megfelelő (ajánlott), és egy elégtelen (nem ajánlott) eredmény született.

A 3 "jó" eredményt elért, ezáltal az Adac által különösen ajánlott téli gumiabroncs rendkívül kiegyensúlyozott összteljesítményt mutat. Ezen belül a  Bridgestone Blizzak LM-80 alacsony gördülési ellenállásával, a Dunlop SP Winter Sport 4D száraz körülmények közötti, a Continental CrossContact Winter pedig  jégen való teljesítményével hívja fel magára a figyelmet.

A "megfelelő", vagyis ajánlott csoportba sorolt 2 versenyző közül a Goodyear Ultra Grip 8 erőssége a nagyfokú tartósság, valamint a vizes útviszonyok közt tanúsított viselkedés. Másikuk, a Sava Eskimo SUV pedig a mezőny legkedvezőbb kopási jellemzőivel büszkélkedhet.

adac-2012-tel-10.jpg

Fények és árnyékok - átvitt értelemben a gumiabroncsok vizes úton való teljesítményében is ott vannak...

.

A sereghajtó az elégtelen, azaz Adac által nem ajánlott Sailun Ice Blazer WSL2. Hiába tartós, üzemanyag takarékos, sőt havon a legjobb, ha a legnagyobb súllyal latba eső területen, vagyis vizes úton, csúnyán megbukott. 2002 óta tevékenykedő, vagyis nem túl nagy múltra visszatekintő kínai gyártójának van még tehát hová fejlődnie...

A vizsgált gumiabroncsok részeredményeit is tartalmazó összesítő táblázat:

adac-teli-2012-suv.jpg

.

Az Adac értékelési rendszeréről: osztályzatok és ami mögöttük van

• A gumiabroncsok osztályozása

A tesztekben szereplő gumiabroncsok osztályozása - akárcsak az iskolában - elégtelentől a kiválóig történhet, a szemléletesebb megjelenítéshez szimbólumokat is használnak. Korábban ez nem így volt, az eredményeket a 2010-es téli teszt előtt nem osztályzatokkal fejezték ki, hanem egy ajánlásban foglalták össze (“különösen ajánlott”, “ajánlott”, “feltételesen ajánlott”, “nem ajánlott”).

Az alábbi kis táblázat az osztályzatok, szimbólumok, valamint a régi, ajánlásként megfogalmazott  értékelések közti összefüggést mutatja.

Adac értékelési rendszere

Az Adac értékelési rendszere

.

Az idei ill. elmúlt évek tesztjeit átfutva biztosan feltűnik, hogy "kiváló" besorolású abroncs egyikben sem szerepel. Sokan - tévesen - úgy hiszik, hogy biztosan "gyenge a felhozatal", de ez egyáltalán nem igaz.

Az Adacnál azért hozták létre a "kiváló" kategóriát, mert az értékelési rendszer megalkotásakor már a jövőre is gondoltak. Bár egy-egy kimagasló részeredmény már most is akad, összességében eddig még soha, egyetlen téli vagy nyári gumi sem érte el a "kiváló" besorolást. Ám nem marad ez örökké így a gumiabroncsok teljesítőképessége a szüntelen fejlesztések eredményeképpen folyamatosan növekszik...

• Az osztályokba sorolás módja és a végső sorrend alakulása

Az Adac a gumiabroncsoknál a minden téren színvonalas, kiegyensúlyozott teljesítményt tartja elsődlegesnek. Ezt az abroncsok besorolásának módja is hűen tükrözi, hiszen adott minősítést egy gumi csak akkor kaphat meg, ha az összes fontos területen (száraz út, vizes út, hó, jég, üzemanyag-takarékosság, kopás) elérte az ehhez szükséges ponthatárt. Így nem fordulhat elő, hogy az abroncsok erősségei ellensúlyozzák a gyengeségeiket. 

Hiába üti meg egy gumi majdnem minden tekintetben a "kiváló" mércét, elég, ha csak egyetlen szempontból nem felel meg annak, és máris lejjebb csúszott a gyengébb pontszámnak megfelelő kategóriába...

A végső sorrend a gumik súlyozott számtani átlaga alapján áll fel, ahol az átlagolandó értékek súlyszámai a következők: száraz út 15%, vizes út 30%, hó 20%, jég 10%, zaj 5%, üzemanyag-fogyasztás 10%, kopás 10%. Idén azonban bevezettek ezen a téren némi szigorítást is: az egy vagy több  főbb területen mutatott elégtelenség miatt alsóbb osztályba csúszott gumik összesített pontszámként nem a súlyozott átlagukat, hanem a fontos kritériumok terén elért legrosszabb pontszámukat kapják, vagyis végső helyüket a sorban ez fogja meghatározni.

Az új gyakorlattal azt szeretnék elérni, hogy - a korábbiaktól eltérően - egy alacsonyabb osztályzattal rendelkező gumi összesített pontszáma semmiképp se lehessen jobb nála magasabb osztályba sorolt abroncsokénál.

Pl. Dunlop SP Winter Response az Adac 2012-es, 165/70 R14 méretre vonatkozó téli gumi tesztjéből: száraz út (2,8), havas út (2,7) és kopás (3,0) miatt csúszott le a "jók" közül a "megfelelő" osztályba. Az említett területek közül kopás terén érte el a legrosszabb pontszámot (3,0) , ami így az összesített pontszámává vált. Ezzel a 11. helyre került, pedig súlyozott átlaga 2,4, aminek alapján jóval feljebb lehetne a helye a sorban.

Az Adac tehát  a gumiabroncsok besorolását illetően nagyon szigorú nemcsak a fent leírtak miatt, hanem mert a különböző osztályzatok eléréséhez szükséges  ponthatárokat is - melyeket a következő táblázat tartalmaz - igen szigorúan határozzák meg. (Ahogy látszik, az Adacnál a kevesebb pontszám jelenti a jobb eredményt.)

Az egyes osztályzatokhoz tartozó ponthatárok

.

Hogyan értelmezd helyesen a gumiabroncsok eredményeit?

Az összesítő táblázatot ne tekintsd a szó hagyományos értelmében vett rangsornak, azaz egy olyan listának, melynek szereplői felülről lefelé haladva minden szempontból fokról-fokra egyre gyengébbek!

Ahogy már olvashattad, az Adac a legkisebb kiegyensúlyozatlanságot is keményen bünteti a "jó" osztályzatot elnyert abroncsok kivételével az összes többi gumi osztályzatát és sorban elfoglalt helyét a főbb területeken elért legrosszabb eredménye határozza meg, akkor is, ha minden egyéb téren sokkal jobbak.

Ezért ne csak a gumiabroncsok végső besorolását nézd meg, mert akkor könnyen előfordulhat, hogy felületesen ítéled meg őket! A teljes kép a részeredményekből derül ki nem véletlenül szerepelnek a táblázatban, érdemes őket áttanulmányozni!

A részeredmények alapján felállíthatod a saját listádat. Kiderítheted, hogy az egyes abroncsok mely tulajdonságai hangsúlyosabbak, miben kiemelkedők eldöntheted, hogy a használat körülményei, az általad előnyben részesített tulajdonságok, és persze a gumikra szánt keret alapján nálad melyik lesz a befutó...

Aki tehát azt gondolja, hogy a sor elején lévő egy-két abroncson kívül a többivel egyáltalán nem is érdemes foglalkozni, számos olyan lehetőséget ejt ki a rostán, amely pedig jó ár-érték arányánál fogva mindenképp érdemes lenne a megfontolásra.

Összességében, a "megfelelő" és "jó" abroncsok között nyugodtan válogathatsz, ezek a téli gumik egyáltalán nem gyengék őket az Adac - nagyon szigorú megmérettetés után - a mi, közép-európai téli útviszonyaink közé mind ajánlja, ill. kiemelten ajánlja.

Nézzünk meg egy konkrét példát!

Uniroyal MS plus 66, az Adac 2012-es, 205/55 R16 méretre vonatkozó téligumi tesztjéből: középkategóriás abroncs (az Uniroyal a Continental másodmárkája), a "megfelelő" (=ajánlott) csoportba sorolták be. A részeredményeit is átnézve viszont látható, hogy a havas úton kívül minden téren ennek felette teljesített.

Egyetlen kivételtől eltekintve tehát az összes kritériumnak olyan szinten megfelelt, hogy ezek alapján a legjobbak között lenne a helye. Sajnos, a havas út (3,3) miatt lecsúszott az élmezőnyből, jó helyett a megfelelő osztályba került. Súlyozott átlaga 2,5, ám végső pontszámát az Adac - hiába a többi jó eredmény -  a legrosszabb pontszámával, 3,3-mal tette egyenlővé, így került jelenlegi helyére a táblázatban. ( A legrosszabbnak számító pontszám persze jelen esetben még mindig az "ajánlott" szintet jelenti.)

Különös erőssége a vizes út, itt az egyik legjobb eredménnyel büszkélkedhet. Összességében kategóriájának bőven megfelelő teljesítményű, az Adac által ajánlott abroncsról van szó aki középkategóriában gondolkodik, igen jó ár-érték arányú téli gumihoz juthat vele. 

Az Adac 2012-es, személyautó gumiméretekre vonatkozó téligumi tesztjét itt olvashatod:

Adac téligumi teszt 2012, személyautó gumiabroncsok »

.

Szólj hozzá! És ne felejts el nyomni egy Tetsziket és/vagy +1-et!"

Címkék: Adac-teszt téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2012. október 24. szerda Szerző: Adac téligumi teszt 2012 | Gumibiznisz Vélemény linkje
1 - 1 az 1-ből:

Hozzászólások lezárva