Adac téligumi teszt 2012

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 56 hozzászólás

Az Adac ítélete 2012-ben újfent lesújtott a téli gumikra, és a kíméletlen nyúzás ezúttal is elválasztotta a búzát az ocsútól! :) Idén 3 méretben összesen 37 modell esett áldozatul a vasszigornak. Személygumi kategóriában a 165/70 R14 és 205/55 R16 méreteket tesztelték, emellett a 215/65 R16 SUV-abroncsok is terítékre kerültek. (Utóbbiak értékelését külön bejegyzésben olvashatod.)

Téli gumiabroncs vásárlás előtt állva igencsak érdemes vetni egy pillantást a részletes eredményekre! Annál is inkább, mert az Adac szerint 5 modell a 37-ből (4 személygumi és 1 SUV-abroncs) nem igazán alkalmas téli használatra. Ilyen irányú információkért pedig az új Európai Uniós abroncscímkét hiába is böngésznéd, hiszen az a havas, jeges úton való viselkedésről semmilyen tájékoztatást nem nyújt... 

Mit találsz az alábbiakban?

A 165/70 R14, majd a 205/55 R16 méretű téli gumik részletes eredményei, táblázatokban is összefoglalva

Az Adac értékelési rendszerének ismertetése, segítség az eredmények helyes értelmezéséhez (Nagyon fontos, feltétlenül olvasd el!)

Az Adac más abroncsméretekre vonatkozó téli gumi tesztjei a bejegyzés alatt

.

adac-2012-tel-1.jpg

3 méretben összesen 37 modellt vizsgáltak. Alap, hogy a tesztalanyok szép rendben, áttekinthetően legyenek csatasorba állítva... 

.

adac-2012-tel-2.jpg

A teljes kerékcsere 30-40 másodpercig tart. Egy átlagos tesztnapon ez úgy 120-szor zsinórban.

.

165/70 R14 téli gumik

Ebben a kisautókra (pl. Citroen C3, Fiat Panda, Volkswagen Polo, Toyota Yaris) való méretben az Adac 15 különböző téli gumiabroncsot vett górcső alá.

Az eredmények szép nagy szórást mutatnak: 3 jó ("különösen ajánlott"), 9 megfelelő ("ajánlott"), 1 elégséges ("feltételesen ajánlott"), és 2 elégtelen ("nem ajánlott").

A 3 éllovas egyaránt a prémium szegmensből került ki. Általánosságban mindannyian kiemelkedőt nyújtottak, a köztük lévő különbséget az képezi, hogy gyártóik más-más képességekre helyezték a fő hangsúlyt. A Michelin Alpin A4 száraz és vizes úton való teljesítményével, valamint kopásállóságával tűnik ki. A Continental ContiWinterContact TS 800 különösen havon lenyűgöző, vizes úton is kiemelkedő, és rendkívül üzemanyag takarékos a Pirelli W190 Snowcontrol meggyőzően kiegyensúlyozott.

adac-2012-tel-3.jpg

"Téligumi tesztek miatt az út lezárva. Fokozottan veszélyes síelőkre, szánkózókra, gyalogosokra." A téli tesztpálya különleges, lezárt terület, rengeteg emelkedővel és kanyarral.

.

A középmezőnyben 9 modell végzett. Ezek mind  megfelelően vizsgáztak, ezért az Adac ajánlja őket, elsősorban is azokat, melyek csak egyetlen területen mért gyengébb eredmény miatt csúsztak le az élről. (Goodyear Ultra Grip 8, Barum Polaris 3, Semperit Master-Grip, Sava Eskimo S3 +, Marshal IZEN MW 15, Vredestein Snowtrac 3)

A Goodyear Ultragrip 8 egyébként vizes úton az összes induló közül a legkiválóbb volt, egyedül havon tanúsított némileg rosszabb teljesítményt. A többi felsorolt modell szárazon mutatott kisebb hiányosságokat, kivéve a Semperit Master-Gripet, amelynek a kopásállóságot leszámítva minden szempontból helye lett volna a legjobbak között.

A középmezőny további szereplőinél (Dunlop SP Winter Response, Firestone Winterhawk 2 EVO, Hankook W442) több olyan terület is akadt, ahol nem tudták hozni a legjobbakhoz illő formát. A Dunlop SP Winter Response például sem száraz, sem havas úton nem volt elég meggyőző, emellett viszonylag alacsony kopásállósága sem tette lehetővé, hogy az élbolyban végezzen.

adac-2012-tel-4.jpg

A pálya állapotát folyamatosan fenn kell tartani, hogy az indulók azonos körülmények között mérethessenek meg.

.

Egy abroncs volt (GT Radial Champiro WinterPro), amelynek havas produkciója csak "elégséges" minősítésre volt elég, e téren mutatott jelentős hiányosságait nem ellensúlyozhatta az, hogy üzemanyag-takarékosságban az egész mezőnyt lekörözte.

A kisebb méret képviselői közül az Adac 2012-es téligumi tesztjén ketten buktak meg: a kínai Effiplus Epluto I és az Ukrajnából származó Premiorri ViaMaggiore. Ezeknek vizes úton óriási problémáik akadtak, emiatt használatuk nem ajánlott. 

Adac téligumi teszt 2012, vizes út

A vizes út kockázatait sokan alábecsülik. Pedig különösen fontos, hogy a gumiabroncsok ilyen körülmények között megfelelően helytálljanak.

.

A következő összefoglaló táblázat kisebb megszorításokkal a 165/70 R14 méreten kívül a szomszédos méretekre is érvényes, azaz a 155/70 R 14-re és a 175/70 R 14-re . 

adac-teli-2012-1.jpg

Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.

.

Mit javasol az Adac a gumiabroncsok más-más tulajdonságait előnyben részesítő vásárlóknak?

• Kiemelkedő tulajdonságok havas úton: Continental TS 800, Vredestein Snowtrac Semperit Master-Grip

• Kiemelkedő tulajdonságok vizes úton: Goodyear Ultra Grip 8, Michelin Alpin A4, Continental TS 800

Alacsony üzemanyag-fogyasztás: Continental TS 800, Goodyear Ultra Grip 8

• Kiemelkedő kopásállóság: Michelin Alpin A4

Minden téren nagyfokú  kiegyensúlyozottság: Continental TS 800, Michelin Alpin A4, Pirelli Winter 190 Snowcontrol

• Alacsony zajszint: Firestone Winterhawk 2 EVO

205/55 R16 téli gumik

A középkategóriás autók (pl. Audi A3, Mercedes C-osztály, az Opel Astra, VW Golf) jellemző méretében 16 modellt teszteltek.

A beható vizsgálat eredményeként 5 jó ("különösen ajánlott"), 10 megfelelő ("ajánlott"), és mindössze 1 elégtelen ("nem ajánlott") értékelés született nyugodtan mondhatjuk tehát, hogy ebben a szegmensben a jóféle téli gumik választéka viszonylag széles.

adac-2012-tel-8.jpg

A megbízható kezelhetőséget a tesztalanyoknak száraz és vizes úton egyaránt bizonyítaniuk kell.

.

A "jó" minősítést elért, és ezért különösen ajánlott 5 téli gumiabroncs egytől-egyig dicséretesen kiegyensúlyozott, sőt, némelyek közülük még valamilyen kimagasló részteljesítménnyel is büszkélkedhetnek.

Míg a Continental Winter Contact TS 850 és a Michelin Alpin A4 kiváltképp havon és jégen csillogtatta meg képességeit , addig a Goodyear Ultragrip 8 különleges erőssége a vizes út. A Continental TS 850 más szempontból is kiemelkedik a mezőnyből: alacsony gördülési ellenállásának köszönhetően szembetűnően üzemanyag-takarékos és kopásálló. A Dunlop SP Winter Sport 4D-t és a Nokian WR D3-at  egyenletesen színvonalas teljesítményük repítette a csúcsra.

adac-2012-tel-9.jpg

Éjszakánként csak úgy röpködnek a kétszámjegyű mínuszok! Sok vizsgálat az alacsony hőmérsékletek állandósága miatt ilyenkor zajlik.

.

A "megfelelő" minősítésű, tehát Adac által ajánlott téli gumik között 10 versenyző végzett. A népes csapatot a halknak amúgy nem nevezhető Bridgestone LM32 vezeti, amely vizes úton mindössze egyetlen tizeddel maradt el a "jó" értékelés eléréséhez szükséges ponthatártól. A csoport további tagjai közül ki több, ki kevesebb területen szerepelt némileg gyengébben, így landolva végül a középmezőnyben.

Részeredményeikért feltétlenül érdemes átbogarászni a táblázatot! Enélkül nem kapsz teljes képet az egyes gumikról, és könnyen abba a félreértésbe is eshetsz, hogy az összesítő táblázatot a szó szoros értelmében vett rangsornak tekinted, holott nem kifejezetten az. Egyik abroncs ebben erősebb kicsit, másik abban...

Az Adac kiegyensúlyozottság szempontjából, igen szigorú módszer alkalmazásával - amiről lentebb olvashatsz - alakítja ki az osztályokat és a végső sorrendet, de ez egyáltalán nem szent és sérthetetlen. A részeredmények közlésével lehetőséget adnak arra, hogy segítségükkel preferenciáid és lehetőségeid figyelembe vételével felállítsd magadnak a saját rangsorodat.

A teszt egyértelműen csupán abban foglal állást, hogy mi az, amit semmiképpen nem érdemes megvenni. (elégtelen besorolású abroncsok)

adac-2012-tel-7.jpg

Aki tükörjégre merészkedik, jobb, ha óvatos...

.

Nagyobb méretben egyetlen abroncs hullott ki a rostán, a Syron Everest 1, amit vizes úton való súlyos gondjai miatt az Adac szakemberei senkinek nem ajánlanak. (Syron: németországi központú cég, 2005 óta van jelen az európai piacon, a gumikat Koreában gyártatják.)

Adac téli teszt 2012

Rossz oldalvezető képességű gumival havon még a fronthajtású autók is könnyen túlkormányzottá válhatnak. (kifarolás)

.

Az alábbi összefoglaló táblázat a 205/55 R16 méreten kívül a szomszédos méretekre is vonatkozik, azaz a 195/55 R 16-ra  és a 215/55 R 16-ra.

adac-teli-2012-2.jpg

Pontozás: minél kisebb a pontszám, annál jobb.

.

Mit javasol az Adac a gumiabroncsok más-más tulajdonságait előnyben részesítő vásárlóknak?

• Minden téren nagyfokú  kiegyensúlyozottság: Continental ContiWinterContact TS 850, Michelin Alpin A4, Dunlop SP Winter Sport 4D, Goodyear Ultra Grip 8, Nokian WR D3

• Kiemelkedő tulajdonságok havas úton: Continental Conti Winter Contact TS 850, Michelin Alpin A4

• Kiemelkedő tulajdonságok vizes úton: Goodyear Ultra Grip 8

• Alacsony üzemanyag-fogyasztás: Continental TS 850

• Kiemelkedő kopásállóság: Continental TS 850, Michelin Alpin A4

Az Adac értékelési rendszeréről: osztályzatok és ami mögöttük van

• A gumiabroncsok osztályozása

A tesztekben szereplő gumiabroncsok osztályozása - akárcsak az iskolában - elégtelentől a kiválóig történhet, a szemléletesebb megjelenítéshez szimbólumokat is használnak.

Korábban ez nem így volt, az eredményeket a 2010-es téli teszt előtt nem osztályzatokkal fejezték ki, hanem egy ajánlásban foglalták össze (“különösen ajánlott”, “ajánlott”, “feltételesen ajánlott”, “nem ajánlott”).

Az alábbi kis táblázat az osztályzatok, szimbólumok, valamint a régi, ajánlásként megfogalmazott  értékelések közti összefüggést mutatja.

Az Adac értékelési rendszere

.

Az idei ill. elmúlt évek tesztjeit átfutva biztosan feltűnik, hogy "kiváló" besorolású abroncs egyikben sem szerepel. Sokan - tévesen - úgy hiszik, hogy biztosan "gyenge a felhozatal", de ez egyáltalán nem igaz. Az Adacnál azért hozták létre a "kiváló" kategóriát, mert az értékelési rendszer megalkotásakor már a jövőre is gondoltak.

Bár egy-egy kimagasló részeredmény már most is akad, összességében eddig még soha, egyetlen téli vagy nyári gumi sem érte el a "kiváló" besorolást. Ám nem marad ez örökké így a gumiabroncsok teljesítőképessége a szüntelen fejlesztések eredményeképpen folyamatosan növekszik...

• Az osztályokba sorolás módja és a végső sorrend alakulása

Az Adac a gumiabroncsoknál a minden téren színvonalas, kiegyensúlyozott teljesítményt tartja elsődlegesnek. Ezt az abroncsok besorolásának módja is hűen tükrözi, hiszen adott minősítést egy gumi csak akkor kaphat meg, ha az összes fontos területen (száraz út, vizes út, hó, jég, üzemanyag-takarékosság, kopás) elérte az ehhez szükséges ponthatárt.

Így nem fordulhat elő, hogy az abroncsok erősségei ellensúlyozzák a gyengeségeiket. Hiába üti meg egy gumi majdnem minden tekintetben a "kiváló" mércét, elég, ha csak egyetlen szempontból nem felel meg annak, és máris lejjebb csúszott a gyengébb pontszámnak megfelelő kategóriába...

A végső sorrend a gumik súlyozott számtani átlaga alapján áll fel, ahol az átlagolandó értékek súlyszámai a következők: száraz út 15%, vizes út 30%, hó 20%, jég 10%, zaj 5%, üzemanyag-fogyasztás 10%, kopás 10%.

Idén azonban bevezettek ezen a téren némi szigorítást is: az egy vagy több  főbb területen mutatott elégtelenség miatt alsóbb osztályba csúszott gumik összesített pontszámként nem a súlyozott átlagukat, hanem a fontos kritériumok terén elért legrosszabb pontszámukat kapják, vagyis végső helyüket a sorban ez fogja meghatározni.

Az új gyakorlattal azt szeretnék elérni, hogy - a korábbiaktól eltérően - egy alacsonyabb osztályzattal rendelkező gumi összesített pontszáma semmiképp se lehessen jobb nála magasabb osztályba sorolt abroncsokénál.

Pl. Dunlop SP Winter Response a 165/70 R14 táblázatból: száraz út (2,8), havas út (2,7) és kopás (3,0) miatt csúszott le a "jók" közül a "megfelelő" osztályba. Az említett területek közül kopás terén érte el a legrosszabb pontszámot (3,0) , ami így az összesített pontszámává vált. Ezzel a 11. helyre került, pedig súlyozott átlaga 2,4, aminek alapján jóval feljebb lehetne a helye a sorban.

Az Adac tehát  a gumiabroncsok besorolását illetően nagyon szigorú nemcsak a fent leírtak miatt, hanem mert a különböző osztályzatok eléréséhez szükséges  ponthatárokat is - melyeket a következő táblázat tartalmaz - igen szigorúan határozzák meg. (Ahogy látszik, az Adacnál a kevesebb pontszám jelenti a jobb eredményt.)

Az egyes osztályzatokhoz tartozó ponthatárok

.

Hogyan értelmezd helyesen a gumiabroncsok eredményeit?

Az összesítő táblázatot ne tekintsd a szó hagyományos értelmében vett rangsornak, azaz egy olyan listának, melynek szereplői felülről lefelé haladva minden szempontból fokról-fokra egyre gyengébbek!

Ahogy már olvashattad, az Adac a legkisebb kiegyensúlyozatlanságot is keményen bünteti a "jó" osztályzatot elnyert abroncsok kivételével az összes többi gumi osztályzatát és sorban elfoglalt helyét a főbb területeken elért legrosszabb eredménye határozza meg, akkor is, ha minden egyéb téren sokkal jobbak.

Ezért ne csak a gumiabroncsok végső besorolását nézd meg, mert akkor könnyen előfordulhat, hogy felületesen ítéled meg őket! A teljes kép a részeredményekből derül ki nem véletlenül szerepelnek a táblázatban, érdemes őket áttanulmányozni!

A részeredmények alapján felállíthatod a saját listádat. Kiderítheted, hogy az egyes abroncsok mely tulajdonságai hangsúlyosabbak, miben kiemelkedők eldöntheted, hogy a használat körülményei, az általad előnyben részesített tulajdonságok, és persze a gumikra szánt keret alapján nálad melyik lesz a befutó...

Aki tehát azt gondolja, hogy a sor elején lévő egy-két abroncson kívül a többivel egyáltalán nem is érdemes foglalkozni, számos olyan lehetőséget ejt ki a rostán, amely pedig jó ár-érték arányánál fogva mindenképp érdemes lenne a megfontolásra.

Összességében, a "megfelelő" és "jó" abroncsok között nyugodtan válogathatsz, ezek a téli gumik egyáltalán nem gyengék őket az Adac - nagyon szigorú megmérettetés után - a mi, közép-európai téli útviszonyaink közé mind ajánlja, ill. kiemelten ajánlja.

Nézzünk meg egy konkrét példát!

Uniroyal MS plus 66: középkategóriás abroncs (az Uniroyal a Continental másodmárkája), 205/55 R16 méretben tesztelték, és a "megfelelő" (=ajánlott) csoportba sorolták be. A részeredményeit is átnézve viszont látható, hogy a havas úton kívül minden téren ennek felette teljesített. Egyetlen kivételtől eltekintve tehát az összes kritériumnak olyan szinten megfelelt, hogy ezek alapján a legjobbak között lenne a helye.

Sajnos, a havas út (3,3) miatt lecsúszott az élmezőnyből, jó helyett a megfelelő osztályba került. Súlyozott átlaga 2,5, ám végső pontszámát az Adac - hiába a többi jó eredmény -  a legrosszabb pontszámával, 3,3-mal tette egyenlővé, így került jelenlegi helyére a táblázatban. (A legrosszabbnak számító pontszám persze jelen esetben még mindig az "ajánlott" szintet jelenti.)

Különös erőssége a vizes út, itt az egyik legjobb eredménnyel büszkélkedhet. Összességében kategóriájának bőven megfelelő teljesítményű, az Adac által ajánlott abroncsról van szó aki középkategóriában gondolkodik, igen jó ár-érték arányú téli gumihoz juthat vele. 

• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!

• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!

• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et!

Címkék: Adac-teszt téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2012. október 2. kedd Szerző: keny Vélemény linkje
Pont az egyik tesztelt méretben, 205/55 r16-ban kell új téli gumikat vennem.
2/3-ad részben főúton/autópályán , 1/3-ad részben lakott területen belül közlekedek, kb évi 20ezer km-t.
Ilyen használatra melyik abroncsokat ajánlanátok?
Kelt: 2012. október 1. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Hát, van azért elég hazai utakon született, a mindennapok gyakorlatán
alapuló értékelés is a gumikról :) Ezek maguktól a felhasználóktól származnak, és a gumiszervizekben csapódnak le, így nálunk is. Tehát, ha valaki nem bízik a tesztekben, nem gond, szívesen ajánlunk neki megfelelő megoldásokat a visszajelzéseink alapján. Mondjuk, a végeredmény nagyjából ugyanaz lesz :)

Rengeteget szereltünk már fel az Adac mostani ill. korábbi tesztjein szereplő gumikból is, és a helyzet az, hogy nekünk még soha senki nem panaszkodott a viselkedésükre, sőt... A mostani teszt jónak és megfelelőnek minősített szereplőit végignézve, szerintünk ezek most sem fognak kellemetlen meglepetést okozni.

Az Adac egyébként a vizsgált abroncsokat, a hétköznapi fogyasztókhoz hasonlóan, a kereskedelemben szerzi be, akkor, amikor a soron következő szezon aktuális kínálata elkezd megjelenni a piacon. (Mivel a gumigyártás ellentétes ütemben zajlik, ez téli gumiknál kb. nyár közepe, vége.) A teszteredményeket pedig, hogy valóban a vásárlók hasznára legyenek, időben,
az adott szezon kezdete előtt hozzák nyilvánosságra. (Téli teszteket szeptember végéig.) Nyilvánvaló, hogy az egyes vizsgálatokat (nagyon is konkrétan és gyakorlatiasan) olyan helyszíneken tudják csak lefolytatni, ahol a körülmények ezt a szükséges időpontban lehetővé teszik, így pl. havas teszteket a Svájci Alpokban.

A témától függetlenül, ezeket az abroncsokat a gyártók egyáltalán nem Skandináviába, hanem pontosan a mi, közép-európai teleinkhez fejlesztették,
ennek megfelelően a mi téli útviszonyaink között (havas útfelület is ide tartozik!) teljesen jól, a gazdáik elvárásainak megfelelően képesek funkcionálni.
Kelt: 2012. szeptember 30. vasárnap Szerző: Nagy Ferenc Vélemény linkje
Tiszteletem!
Sajnos ezek a tesztek nem tárgyilagosak, egy aproságot felejtenek csak el, hogy általában a hó 0 fok környékén teljesen máskép viselkedik, mint mínusz 4 fok után, és ez az esőre is voatkozik, plusz 4 fok környékén a víz fajsuja, és viselkedése is más lessz, és a jégre színtén hasonlóak a jelemzők, tudom, hogy én csak egy kis emberke vagyok, de végre arrol beszéljenek a gumiknál ami fontos lenne, és ne a finn országi tesztpályákon tesztelgessék a gumikat, hanem valóban emberszerű körülmények között, bíztos nagyon jók ezek a gumik a hegyek között az alpokban, de nálunk mások a körülmények, és másképp is vislekednek ezek a csoda gumik, és a gazdák legnagyobb meglepetésére nem azt kapják, amire számítanak, sajnos.Kívánom hogy végre tényleg gyakorlatiasan teszteljék a gumikat és ne elvont körülmények között. Tisztelettel Nagy Ferenc
Kelt: 2012. szeptember 28. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Az Adac szerint egy-egy konkrét teszt a szomszédos méretekre vonatkoztatható, így a 165/70 R14 a 185/60 R15-re nem igazán. Ettől függetlenül hasznos átnézegetned a táblázatot, az itt szereplő jó és megfelelő abroncsok tapasztalataink szerint nálad is jól működnének.

A webshop menüpont alatt ( www.gumibiznisz.hu/webshop ), a szükséges méretre rákeresve megtalálod a jelenlegi választékot és árakat, köztük van a keresett Michelin, és több más lehetőség is.
Kelt: 2012. szeptember 28. péntek Szerző: Gergő Vélemény linkje
Úgy nézem hogy bejött amit jósoltam a Michelin Alpin A4-nek+ :)
E szerint fogom megválasztani a téli gumimat! :)
Egyébként a 165/70R14-es méretet nagy vonalakban érthetem a 185/60R15-ös méretem re? (ilyet teszek fel télre)

Válaszát előre is köszönöm!

ui: Egyébként ebben a méretben (185/60R15) mennyibe kerül az A4-es Michelin?

Köszi: Gergő
Kelt: 2012. szeptember 28. péntek Szerző: Specialized7 Vélemény linkje
Meglepetéssel és örömmel olvastam,hogy a Barum Polaris3-as gumija számos prémium márkát megelőzött és közvetlenül a 3 kiváló gumi mögött a 4.helyen tanyázik.Ezért ebből is látszik,hogy nem a prémium márka számít,hanem az adott abroncs.Egy erős közepes márka abroncsa is lehet jobb egy prémium abroncsnál.
51 - 56 a(z) 56-ból/ből:

Hozzászólások lezárva