Adac nyárigumi teszt 2016
2016-ban két méretben összesen 32 nyári gumit vetett alá intenzív tesztelésnek az ADAC. Az eredmények gyártóknak és felhasználóknak egyaránt okot adhatnak az elégedettségre: sok a jó abroncs.
Összességében 11 induló kapott "különösen ajánlott" minősítést. A szintén megbízható, "ajánlott" modellek népes csoportját is hozzájuk véve széles palettáról válogathatnak azok, akiknek aktuális a gumivásárlás.
Az alábbiakban röviden ismertetjük a két tesztelt méret eredményeit, és a konkrét pontszámokat tartalmazó összefoglaló táblázatokat is megtalálod.
.
185/65 R15 nyári gumik
A 16 tesztalany közül 7 ért el "különösen ajánlott" értékelést: Vredestein Sportrac 5, Continental PremiumContact 5, Dunlop BlueResponse, Goodyear EfficientGrip Performance, Hankook Kynergy Eco K425, Nokian Line, Kumho Ecowing. Az élboly minden tagja rendkívül kiegyensúlyozott, mindössze kopás terén fedezhető fel köztük némi különbség.
"Ajánlott" eredményt 7 modell kapott: Sava Intensa HP, Infinity Ecosis, Michelin Energy Saver +, Barum Brillantis 2, Bridgestone Turanza T001, Nexen N Blue HD Plus, Semperit Comfort-Life 2.
Példa nélküli eset: Kizárás a versenyből!
Bár ebben a méretben a Pirelli egy nyári gumija is részt vett a megmérettetésen, az eredményeit hiába keressük a tesztben, nem tették közzé.
Az ok: Az adott modellen belül egyes tesztabroncsok között túl nagy különbségek mutatkoztak, ezért a termék tényleges tulajdonságairól nem lehetett világos képet alkotni. Így a teszteredményeket nem hozták nyilvánosságra, mivel nem lehet biztosan tudni, hogy a vevő egy esetleges vásárlás során melyik változathoz jut hozzá.
Az ADAC osztrák társklubja, az ÖAMTC szakértője, Friedrich Eppel a következőképpen fogalmaz:
"A teszteken minden vizsgált modell több garnitúrával vesz részt. Normális esetben az egyes garnitúrák eredményei között tapasztalható eltérések mérési hibahatáron belül mozognak. A Pirelli Cinturato P1 Verde esetében viszont a két különböző helyszínen gyártott garnitúrák között vizes tapadás terén jelentős különbségek mutatkoztak.
Ellenőrzésképpen a tesztet megismételték, szintén újonnan vásárolt, különböző gyártási helyről származó szettekkel, de így is ugyanazt a képet mutatta. Mivel tehát a Pirelli Cinturato Verde P1 185/65 R15 méretben nyilvánvalóan két, különböző tulajdonságokkal rendelkező változatban kapható a piacon, az ÖAMTC ezt a modellt nem tudja értékelni."
Összefoglaló táblázat
Az alábbi összefoglaló táblázatban szereplő eredmények a 185/65 R15 méreten kívül kisebb megszorításokkal a vele szomszédos méretekre is vonatkoznak, tehát 175/65 R 15-re és 195/65 R 15-re.
A táblázatot külön is megnézheted, ha rákattintasz. (Új ablakban nyílik.)
.
225/45 R17 nyári gumik
Nagyobbik méretben 4 abroncs ért el "különösen ajánlott" minősítést. A Continental ContiSportContact 5 száraz és vizes úton egyaránt a legjobb eredményt hozta. Száraz útfelületen a Vredestein Ultrac Vorti, vizesen a PIrelli P Zero is kiemelkedőt nyújtott. A győztes csapatot az üzemanyag-takarékosságával kiemelkedő ESA-Tecar Spirit 5 UHP teszi teljessé.
Az "ajánlott" termékek skálája széles: Hankook Ventus S1 evo2 K117, Sava Intensa UHP, Nokian zLine, Yokohama Advan Sport V105, Uniroyal RainSport 3, Michelin Pilot Sport 3, Toyo Proxes T1 Sport, Firestone Firehawk SZ90, Fulda Sportcontrol, Semperit Speed-Life 2, GT RAdial Champiro HPY.
Néhány kivételtől eltekintve az alacsonyabb osztályba sorolás oka ebben a kategóriában is legjobbaktól valamivel elmaradó vizes teljesítmény volt. Mindenesetre érdemes átnézni a részeredményeiket, sok a kedvező ár-érték arányú lehetőség közöttük.
A "feltételesen ajánlott" csoportba mindössze egy induló csúszott le, a Maxxis Victra VS01, vizes úton mutatott gyengébb teljesítménye miatt. ("Nem ajánlott" gumi itt most nem volt.)
Összefoglaló táblázat
Az összefoglaló táblázatban található eredmények kisebb megszorításokkal a szomszédos méretekre is vonatkoznak, vagyis 235/45 R17-re és 215/45 R17-re.
A táblázat kattintással külön ablakban nyílik meg!
.
Mi alapján állnak sorrendben a gumik?
A sorrend a gumik összesített pontszáma alapján áll fel. Az összesített pontszám "jó" (különösen ajánlott) gumik esetén megegyezik a különböző területeken elért értékek súlyozott számtani átlagával, az összes többinél pedig az adott abroncs létező legrosszabb eredményével.
A lista tehát nem klasszikus rangsor, érdemes megnézni a részeredményeket is! Az Adac jelenleg is alkalmazott értékelési rendszeréről, az eredmények helyes értelmezéséről a tavalyi téli és nyári gumiteszteknél részletesen írtunk. Ezeket az információkat az alábbi linkekre kattintva, a bejegyzések végén "Az Adac értékelési rendszere" ill. "Segítség az eredmények értelmezéséhez" címszó alatt megtalálod:
.
ADAC nyárigumi-tesztek a korábbi évekből
Benne: 185/60 R14 (vonatkozik még: 195/60 R14 és 175/60 R14); 205/55 R16 (vonatkozik még: 195/55 R16 és 215/55 R16)
Benne: 175/65 R14 (vonatkozik még: 165/65 R14, 185/65 R14); 195/65 R15 (vonatkozik még: 185/65 R15, 205/65 R15)
Benne: 185/60 R15 (vonatkozik még: 175/60 R15, 195/60 R15); 225/45 R17 (vonatkozik még: 215/45 R17, 235/45 R17)
.
.
• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!
• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!
További cikkek a kategóriából:
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Eddig kétségem se volt afelől, hogy 225/50/R17-es méretben a Michelin Primacy 3-ra esik a választásom, de kezdek meginogni azt látva, mennyi kiváló, ráadásul a paramétereket tekintve .összességében jobb és valamivel olcsóbb gumi van a piacon (Continental, Pirelli Dunlop, csak az első látásra).
A Primacy 3-nak viszont van egy elképesztő aduja: a lehető legkisebb a kopási együtthatója, így valószínűleg ez a létező leggazdaságosabb választás, még akkor is, ha az ára magasabb valamivel, mint a versenytársaié.
A kérdésem tehát az, hogy a Michelin tényleg a való életben is annyira jól bírja a kopást, vagy pont úgy 2 szezont fogok lehúzni vele (évi 20–30K kilométert számolva), mint bármelyik más típussal? Mert ha az utóbbi, akkor a Continental SC5 mintha jobb választás lenne.
Nagy meglepetés még a Sava UHP, melynek eredményei nem maradnak el lényegesen a
Michelin-étől, a kopás gyakorlatilag ugyanolyan jó, és árban és föld a különbség. Vagy ezt a kategóriát azért prémium modellre (Alfa 159 TBi) már nem ajánlott feltenni?
Még egy kérdés: Erről az ESA-Tecar-ról most hallok először, és kiváló paraméterekkel második helyezett. Hihető az eredmény?
Előre is kösz,
Zoltán
Segítségedet szeretném kérni nyári gumi választással kapcsolatban.
Nemrég vettünk egy 2001-es évjáratú, Ford Focus kombit, 1..8 TDDI motorral (90 LE, 240 Nm), viszont csak télgumi járt hozzá (Yokohama, a gyári 14"-es méretben), ezért a nyári garnitúra beszerzése hamarosan esedékes lesz.
Ha a jó ár/érték arányra mennék rá, akkor miket javasolnál?
Évi 20-25 ezer km-ert vezetek.
Köszi,
Kristóf