Adac nyárigumi teszt 2015
A 2015-ös teszt különlegessége, hogy ezúttal nem csak különböző gyártók abroncsai szerepeltek az indulók között, hanem - nagyobbik méretben - azonos márkák eltérő típusai is. A cél ezzel az volt, hogy márkán belül az eco és komfort változatok közvetlenül összehasonlíthatóvá váljanak egymással.
A különböző márkák nyári gumi választékában az eltérő vásárlói igények miatt több - jellemzően háromféle - típus található: komfort, eco és sport abroncsok. A gyártó ez irányú szándékát az abroncsok elnevezése is tükrözi. (Pl. Continental: SportContact, EcoContact, PremiumContact.)
A sportgumik erőssége a kiemelkedő tapadás, emiatt persze erősebben kopnak. Az ecogumik kis gördülési ellenállásúak, előnyük az üzemanyag-takarékosság, a hosszabb élettartam, cserébe viszont alacsonyabb tapadási képességgel rendelkeznek. A komfortgumik tapadás és gazdaságosság szempontjából egyaránt átmenetet jelentenek az előző kettő között: korrektül tapadnak, ugyanakkor viszonylag gazdaságosan üzemeltethetők.
Egy gumiabroncs karaktere minden esetben kompromisszum eredménye. A gyártónak különféle paraméterek között kell megteremtenie az egyensúlyt, annak megfelelően, hogy milyen végeredményt szándékszik létrehozni, mely tulajdonságait szeretné hangsúlyosabbá tenni az adott abroncsnak.
A kívánt cél elérését nehezíti, hogy bizonyos paraméterek egymás ellen hatnak, vagyis egyikük optimalizálása hátrányosan befolyásolja a másikat. Amint azt jelen teszt eredményei is tükrözik, ilyen célkonfliktus áll fenn pl. a tartósság és a tapadási képesség között.
Modellenként 6 garnitúra vett részt a tesztben. A gumikat számokkal látták el, a sofőrök a tesztelés során csak ezeket ismerték, a márkát és típust nem..
185/60 R14 nyári gumik
Kisebb méretben 16 nyári gumit vizsgáltak különböző gyártóktól komfort és eco modelleket egyaránt. Közülük 6-an érdemelték ki a jó ítéletet, 8 abroncs kapott megfelelőt, egy elégségest és egy elégtelent. Az élboly tagjai egytől egyig kiegyensúlyozottan, minden téren magas színvonalon teljesítettek, eredményeik között jelentősebb különbségek nemigen akadnak. Ami külön is említésre méltó: a Continental PremiumContact 5 vizes úton való nagyszerű kezelhetősége, valamint a Goodyear Efficient Grip Performance rövid vizes fékútja.
Fékteljesítmény mérése vizes útfelületen. A Contidrom tesztpályán kivitelezett vizsgálat során a VW Poloval összesen 1113 fékezést végeztek..
A középmezőny képviselői többnyire vizes úton való kisebb-nagyobb hiányosságaik miatt estek ki a legjobbak közül. Kivétel a Pirelli Cinturato P1 Verde, amely a magasabb üzemanyag-fogyasztás miatt került ebbe a csoportba.
Épphogy csak elszalasztotta a jó érdemjegyet a mezőny egyik legkopásállóbb versenyzője, a Michelin Energy Saver +. Száraz és vizes úton egy hajszálnyival (0,1 ponttal) elmaradt ugyanis a magasabb besoroláshoz szükséges ponthatártól.
A tartósság és a tapadási képesség közti célkonfliktus még szemléletesebben tetten érhető a Kumho KH27 Ecowing ES01-nél. Ez az abroncs büszkélkedhet a mezőny legkiemelkedőbb futásteljesítményével, ám magas kopásállósága viszonylag gyenge vizes teljesítménnyel párosult, ennek lett eredménye a mindössze elégséges osztályzat is. .
Aquaplaning-ellenállás tesztelése kanyarban: garnitúránként 9 próba, a sebességet körönként 5 km/h-val emelve..
Ugyancsak a vizes úton való hiányosságok vezettek a Matador MP16 utolsó helyéhez. Fékútja vizes útfelületen 80 km/h-ról 14 m-rel hosszabb a legjobb eredményt elért Goodyear Efficient Grip Performance fékútjánál. (Amikor az utóbbin gördülő jármű megállt, akkor a vele felszerelt hasonló jármű sebessége még 40 km/h fölött volt.)
205/55 R16 nyári gumik
A nagyobbik, középkategóriás autók között rendkívül elterjedt méretben 19 gumit vizsgáltak. A mezőny egészében véve igen tisztességes nívón mozgott: 6 jó osztályzat (mindannyian a prémium kategória képviselői), széles, 12 tagú középmezőny, és mindössze egy - gyenge vizes teljesítmény miatti - elégtelen.
Kezelhetőség vizsgálata vizes úton. Tesztjármű: VW Golf.
Ebben a kategóriában azonos márkák komfort és eco modelljei is megmérkőzhettek egymással: 4 ilyen pár szerepelt az indulók között. Gazdaságossági jellemzők terén az eco modellek fel tudtak mutatni kisebb-nagyobb előnyöket, száraz, és főleg vizes úton viszont a komfort modellek rendre jobban szerepeltek márkán belüli, eco típusú párjaiknál.
A mezőny legkedvezőbb üzemanyag-fogyasztással bíró versenyzői a Bridgestone Ecopia EP001S és a Hankook Kinergy Eco K425, esetükben az üzemanyag-megtakarítás komfort párjaikkal szemben 0,3 l/100 km. A két Michelin terméknél a különbség e téren alig mérhető, futásteljesítményük is hozzávetőleg egyforma.
A gyakorlathoz közel álló körülmények között vizsgált üzemanyag-fogyasztásban egyébként a legjobb (1,6) és legrosszabb (2,5) pontszám közti különbség kb. 5 %-nyi üzemanyagot jelent. (A 2,5 pont egyébként még mindig a jó kategóriába esik, ezen a területen tehát az egész mezőny nagyon szépen szerepelt.)
Élettartam szempontjából már jelentősebb az eltérés a két szélső eredmény között: a legjobb pontszámot (0,5) elért abroncs élettartama akár duplája is lehet a legrosszabb pontszámmal (3,3) rendelkező abroncsénak.
Sávváltás száraz útfelületen a Bridgestone olaszországi tesztpályáján. A 8 sáv elég kifutási zónát kínál a tesztpilótának, ha a gumik megcsúsznának..
A mezőny egyetlen olyan modellje, amelynél az üzemanyag-fogyasztás és a vizes fékút az EU-matricán feltüntetett adatok szerint egyaránt a legjobb, azaz A osztályba tartozik, a Bridgestone Ecopia EP001S. Az Adac által mért eredmények szerint valóban rendkívül üzemanyag-takarékos abroncsról van szó, vizes úton viszont kicsúszott az élmezőnyből. Igaz, nem a fékút, hanem a kezelhetőség és az aquaplaning ellenállás miatt. (Úgy tűnik, mintha a gyártó kifejezetten ráerősített volna a címkén feltüntetendő tulajdonságokra.) Kopásállóság terén az Ecopia EP001S teljesítménye inkább csak átlagosnak mutatkozott, érdekes, hogy komfort párja, a Turanza T001 ezen a téren fölé tudott kerekedni.
Összefoglaló táblázatok
• 185/60 R14 nyári gumik
Az eredmények kisebb megszorításokkal a szomszédos méretekre is vonatkoznak, vagyis 175/60R14-re és 195/60 R14-re.
.
• 205/55 R16 nyári gumik
Az eredmények kisebb megszorításokkal a szomszédos méretekre is vonatkoznak, vagyis 195/55 R16-ra és 215/55 R16-ra.
.
• Közös táblázat
A két tesztelt méret közös táblázatban, részpontszámokkal és összesített osztályzatokkal.
A kép kattintással nagyítható, új ablakban nyílik.
.
Az értékelésről
Az Adacnál a kevesebb pontszám jelenti a jobb eredményt. Egy gumi összesített pontszámát “jó” besorolás esetén a különböző területeken elért pontszámainak súlyozott számtani átlaga adja, alsóbb besorolásoknál pedig a fontos kritériumok terén elért legrosszabb pontszám.
Ha részletesebb információkat szeretnél az eredmények értelmezéséhez, az alábbi linkeken “Segítség az eredmények értelmezéséhez” ill. “Az Adac értékelési rendszere” címszó alatt megtalálod.
.
• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!
• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!
További cikkek a kategóriából:
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Érdeklődnék egy gumiról, amiről sajnos nem találtam teszteredményt: Uniroyal RainExpert 3. Tudnának erről adni bővebb információt?
Tisztelettel: András