Adac nyárigumi teszt 2015
A 2015-ös teszt különlegessége, hogy ezúttal nem csak különböző gyártók abroncsai szerepeltek az indulók között, hanem - nagyobbik méretben - azonos márkák eltérő típusai is. A cél ezzel az volt, hogy márkán belül az eco és komfort változatok közvetlenül összehasonlíthatóvá váljanak egymással.
A különböző márkák nyári gumi választékában az eltérő vásárlói igények miatt több - jellemzően háromféle - típus található: komfort, eco és sport abroncsok. A gyártó ez irányú szándékát az abroncsok elnevezése is tükrözi. (Pl. Continental: SportContact, EcoContact, PremiumContact.)
A sportgumik erőssége a kiemelkedő tapadás, emiatt persze erősebben kopnak. Az ecogumik kis gördülési ellenállásúak, előnyük az üzemanyag-takarékosság, a hosszabb élettartam, cserébe viszont alacsonyabb tapadási képességgel rendelkeznek. A komfortgumik tapadás és gazdaságosság szempontjából egyaránt átmenetet jelentenek az előző kettő között: korrektül tapadnak, ugyanakkor viszonylag gazdaságosan üzemeltethetők.
Egy gumiabroncs karaktere minden esetben kompromisszum eredménye. A gyártónak különféle paraméterek között kell megteremtenie az egyensúlyt, annak megfelelően, hogy milyen végeredményt szándékszik létrehozni, mely tulajdonságait szeretné hangsúlyosabbá tenni az adott abroncsnak.
A kívánt cél elérését nehezíti, hogy bizonyos paraméterek egymás ellen hatnak, vagyis egyikük optimalizálása hátrányosan befolyásolja a másikat. Amint azt jelen teszt eredményei is tükrözik, ilyen célkonfliktus áll fenn pl. a tartósság és a tapadási képesség között.
Modellenként 6 garnitúra vett részt a tesztben. A gumikat számokkal látták el, a sofőrök a tesztelés során csak ezeket ismerték, a márkát és típust nem..
185/60 R14 nyári gumik
Kisebb méretben 16 nyári gumit vizsgáltak különböző gyártóktól komfort és eco modelleket egyaránt. Közülük 6-an érdemelték ki a jó ítéletet, 8 abroncs kapott megfelelőt, egy elégségest és egy elégtelent. Az élboly tagjai egytől egyig kiegyensúlyozottan, minden téren magas színvonalon teljesítettek, eredményeik között jelentősebb különbségek nemigen akadnak. Ami külön is említésre méltó: a Continental PremiumContact 5 vizes úton való nagyszerű kezelhetősége, valamint a Goodyear Efficient Grip Performance rövid vizes fékútja.
Fékteljesítmény mérése vizes útfelületen. A Contidrom tesztpályán kivitelezett vizsgálat során a VW Poloval összesen 1113 fékezést végeztek..
A középmezőny képviselői többnyire vizes úton való kisebb-nagyobb hiányosságaik miatt estek ki a legjobbak közül. Kivétel a Pirelli Cinturato P1 Verde, amely a magasabb üzemanyag-fogyasztás miatt került ebbe a csoportba.
Épphogy csak elszalasztotta a jó érdemjegyet a mezőny egyik legkopásállóbb versenyzője, a Michelin Energy Saver +. Száraz és vizes úton egy hajszálnyival (0,1 ponttal) elmaradt ugyanis a magasabb besoroláshoz szükséges ponthatártól.
A tartósság és a tapadási képesség közti célkonfliktus még szemléletesebben tetten érhető a Kumho KH27 Ecowing ES01-nél. Ez az abroncs büszkélkedhet a mezőny legkiemelkedőbb futásteljesítményével, ám magas kopásállósága viszonylag gyenge vizes teljesítménnyel párosult, ennek lett eredménye a mindössze elégséges osztályzat is. .
Aquaplaning-ellenállás tesztelése kanyarban: garnitúránként 9 próba, a sebességet körönként 5 km/h-val emelve..
Ugyancsak a vizes úton való hiányosságok vezettek a Matador MP16 utolsó helyéhez. Fékútja vizes útfelületen 80 km/h-ról 14 m-rel hosszabb a legjobb eredményt elért Goodyear Efficient Grip Performance fékútjánál. (Amikor az utóbbin gördülő jármű megállt, akkor a vele felszerelt hasonló jármű sebessége még 40 km/h fölött volt.)
205/55 R16 nyári gumik
A nagyobbik, középkategóriás autók között rendkívül elterjedt méretben 19 gumit vizsgáltak. A mezőny egészében véve igen tisztességes nívón mozgott: 6 jó osztályzat (mindannyian a prémium kategória képviselői), széles, 12 tagú középmezőny, és mindössze egy - gyenge vizes teljesítmény miatti - elégtelen.
Kezelhetőség vizsgálata vizes úton. Tesztjármű: VW Golf.
Ebben a kategóriában azonos márkák komfort és eco modelljei is megmérkőzhettek egymással: 4 ilyen pár szerepelt az indulók között. Gazdaságossági jellemzők terén az eco modellek fel tudtak mutatni kisebb-nagyobb előnyöket, száraz, és főleg vizes úton viszont a komfort modellek rendre jobban szerepeltek márkán belüli, eco típusú párjaiknál.
A mezőny legkedvezőbb üzemanyag-fogyasztással bíró versenyzői a Bridgestone Ecopia EP001S és a Hankook Kinergy Eco K425, esetükben az üzemanyag-megtakarítás komfort párjaikkal szemben 0,3 l/100 km. A két Michelin terméknél a különbség e téren alig mérhető, futásteljesítményük is hozzávetőleg egyforma.
A gyakorlathoz közel álló körülmények között vizsgált üzemanyag-fogyasztásban egyébként a legjobb (1,6) és legrosszabb (2,5) pontszám közti különbség kb. 5 %-nyi üzemanyagot jelent. (A 2,5 pont egyébként még mindig a jó kategóriába esik, ezen a területen tehát az egész mezőny nagyon szépen szerepelt.)
Élettartam szempontjából már jelentősebb az eltérés a két szélső eredmény között: a legjobb pontszámot (0,5) elért abroncs élettartama akár duplája is lehet a legrosszabb pontszámmal (3,3) rendelkező abroncsénak.
Sávváltás száraz útfelületen a Bridgestone olaszországi tesztpályáján. A 8 sáv elég kifutási zónát kínál a tesztpilótának, ha a gumik megcsúsznának..
A mezőny egyetlen olyan modellje, amelynél az üzemanyag-fogyasztás és a vizes fékút az EU-matricán feltüntetett adatok szerint egyaránt a legjobb, azaz A osztályba tartozik, a Bridgestone Ecopia EP001S. Az Adac által mért eredmények szerint valóban rendkívül üzemanyag-takarékos abroncsról van szó, vizes úton viszont kicsúszott az élmezőnyből. Igaz, nem a fékút, hanem a kezelhetőség és az aquaplaning ellenállás miatt. (Úgy tűnik, mintha a gyártó kifejezetten ráerősített volna a címkén feltüntetendő tulajdonságokra.) Kopásállóság terén az Ecopia EP001S teljesítménye inkább csak átlagosnak mutatkozott, érdekes, hogy komfort párja, a Turanza T001 ezen a téren fölé tudott kerekedni.
Összefoglaló táblázatok
• 185/60 R14 nyári gumik
Az eredmények kisebb megszorításokkal a szomszédos méretekre is vonatkoznak, vagyis 175/60R14-re és 195/60 R14-re.
.
• 205/55 R16 nyári gumik
Az eredmények kisebb megszorításokkal a szomszédos méretekre is vonatkoznak, vagyis 195/55 R16-ra és 215/55 R16-ra.
.
• Közös táblázat
A két tesztelt méret közös táblázatban, részpontszámokkal és összesített osztályzatokkal.
A kép kattintással nagyítható, új ablakban nyílik.
.
Az értékelésről
Az Adacnál a kevesebb pontszám jelenti a jobb eredményt. Egy gumi összesített pontszámát “jó” besorolás esetén a különböző területeken elért pontszámainak súlyozott számtani átlaga adja, alsóbb besorolásoknál pedig a fontos kritériumok terén elért legrosszabb pontszám.
Ha részletesebb információkat szeretnél az eredmények értelmezéséhez, az alábbi linkeken “Segítség az eredmények értelmezéséhez” ill. “Az Adac értékelési rendszere” címszó alatt megtalálod.
.
• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!
• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!
További cikkek a kategóriából:
Hozzászólások lezárva
Hozzászólások lezárva
Kérem szíves szaktanácsát arra, hogy ha Citroen Xsara 1,4 kocsimhoz nyári Michelin márkát
szeretnék, úgy gazdaságossági (mérsékelt ár) és vezetési komfort (pl. kis zajhatás) szempontok alapján mit javasol? (Méret: 185/65 R14) Lehet más márka is, csak hát hosszú évek óta Michelint használok,és eddig meg voltam vele elégedve)
Várom megtisztelő válaszát!
Üdv.özli egy öregurasan vezető autós Szabados Béla
205/45r16 meretben keresek sportos abroncsot egy 950kg méregzsákra :) A legfontosabb, hogy esöben a létezö legjobb legyen!!! Mit ajánlana? (Rainsport-ot nézegettem)
Válaszát elöre is köszönöm.
Én októberben vettem egy ilyen gumit akciósan, mivel úgy vagyok vele, hogy tavasszal csak drágább lesz. Egy valamit nem értek: hogy lehet az, hogy ez a gumit nem párban gyártják??
Videon is megnéztem és tényleg mind a 4 egyforma: https://www.youtube.com/watch?v=uAvIQeXI2Z0&list=PLH7vKLtsTLaFKUQTDaBvMlBuNUmjWxqme
A 45. másodpercél látjátok a problémát? A vezető ülésnél jól áll a gumi, hisz a gumi recézettsége kifelé szorítja a vizet, de bal oldalt miért maga alá szorítja? Miért nem ugyanúgy áll, tehát az is kifelé szorítja a vizet? Tehát pont így fog aqvaplaningolni a gépjármű, nem? Hisz az autó jobb oldala elkezdene úszni. Tévedek????
Innentől kezdve nem tudom fel merjem-e rakni tavasszal.......
Köszönet a válaszért!
Üdv.: O.András