Adac nyárigumi teszt 2013

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 82 hozzászólás

Jön a tavasz, megy a tél - lassan itt a nyári gumik szezonja! Az Adac 2013-ban is segíti a döntésben azokat, akik nyári gumi vásárlás előtt állnak. Idén két gyakori méretben (185/60 R15 és 225/45 R17) összesen 38 abroncsot vetettek alá alapos vizsgálatnak. 

Európa legnagyobb autóklubja immár 40 éve tesztel gumiabroncsokat, de azt mondják, még soha nem volt ilyen jó a felhozatal: 38 gumiból 16 ért el jó (különösen ajánlott), 14 pedig megfelelő (ajánlott) besorolást.

A teszteredmények tanúsága szerint a mostani indulók főleg vizes úton jobbak elődeiknél, esetenként jelentősen. Úgy tűnik, ezen a téren a tavaly ősztől kötelező gumiabroncs címke egyértelműen érezteti hatását. A törekvés, hogy a címkén minél jobb eredményt tüntethessenek fel, sok gyártót ösztönzött arra, hogy termékeik vizes úton való tapadási képességeit tovább fejlesszék...

De következzenek a részletek! 

Mit találsz az alábbiakban?

A 185/60 R15, majd a 225/45 R17 méretű nyári gumik részletes eredményeinek ismertetése, táblázatokban is összefoglalva.

Az Adac értékelési rendszerének ismertetése, hogy helyesen értelmezhesd az eredményeket.

Az Adac más abroncsméretekre vonatkozó nyári gumi tesztjei a bejegyzés alatt.

185/60 R15 nyári gumik

Ebben  a kisautók (pl. Audi A1, Mini, Fiat Punto, Renault Clio, VW Polo) körében népszerű méretben 19 modellt vizsgáltak meg.

A jó nyári gumik választéka szokatlanul széles: 9 abroncs kapott jó (különösen ajánlott), további 4 pedig megfelelő (ajánlott) minősítést. Nem árt azonban odafigyelni vásárláskor, mert a fényes oldal mellett az árnyasabb is jelen van, 2 elégséges (feltételekkel ajánlott) és 4 elégtelen (nem ajánlott) osztályzattal képviseltetve magát a listán.

adac-2013-nyar-2.jpg

A tesztjármű: VW Polo. Sávváltás akár 150 km/h-val.

.

A jó (különösen ajánlott) eredményt elért csoportból a Michelin Energy Saver+ magas futásteljesítményével emelkedik ki. A Continental PremiumContact 5 száraz és vizes úton egyaránt remekel, emellett kopásálló is. Két nagyon hasonló, kiegyensúlyozott modell a Dunlop Sport BlueResponse és a Goodyear Efficient Grip Performance vizes úton a mezőny legjobb pontszámát produkálták, előbbi száraz úton is nagyon kitett magáért.

A csapat további tagjai: Vredestein Sportrac 5, Bridgestone Turanza T001, Nokian Line, Fulda EcoControl HP, és Semperit Comfort-Life 2 a minőséget egyenletesen színvonalas teljesítményük jelenti.

Megfelelő (ajánlott) besorolású abroncsok: Pirelli Cinturato P1, Barum Brillantis 2,  Hankook Kinergy Eco K425, Firestone TZ300a. A Barum száraz, a másik 3 pedig vizes úton mutatott enyhe hiányosságok miatt nem jutott be a legjobbak közé, a Pirellit ezen belül is csak igen minimális, mindössze 0,1 pont választotta el az élbolyba jutástól.

adac-2013-nyar-3.jpg

Aquaplaning-vizsgálatok: itt egy körpálya több mint 20 m hosszan vízzel elárasztott szakaszán.

.

  Az elégséges (feltételekkel ajánlott) csoportba két modell került. A Nexen N Blue HD az erős kopás, a GT Radial Champiro 228  pedig elsősorban vizes úton mutatott gyengébb jellemzői miatt csúszott le ide.

A teszten 4 abroncs bukott meg, azaz kapott elégtelen (nem ajánlott) osztályzatot: Kleber Dynaxer HP3 (ez azért meglepetés), Marangoni Verso, Rotalia Radial F108, Sailun Atrezzo SH402. Vizes úton az összes határozottan rossznak bizonyult.

Az alábbi összefoglaló táblázatban szereplő eredmények a 185/60 R15 méreten kívül kisebb megszorításokkal a vele szomszédos méretekre is vonatkoznak, tehát a  175/60 R 15-re és a 195/60 R 15-re

Adac-2013-nyar-185-60-R15.jpg

.

Ha az egyes abroncsok által elért konkrét pontszámokra is kíváncsi vagy, az alábbi táblázatban azokat is megnézheted.

A kép rákattintással nagyítható, új ablakban nyílik.

185-60-R15 Adac 2013-nyar.jpg

.

225/45 R17 nyári gumik

A 225/45 R17 számos középkategóriás autón gyári szerelés (pl. Audi A3, Mercedes C-osztály, 3-as BMW, Opel Astra, Skoda Octavia), sokan pedig nyárra veszik ezt a méretet.

A tesztelés során a 19 induló közül 7-en szereztek jó (különösen ajánlott) osztályzatot, 10-en megfelelőt (ajánlott), ketten elégségest (feltételekkel ajánlott). Bukás itt nem volt.

adac-2013-nyar-1.jpg

Tesztjármű: Skoda Octavia. Száraz úton 100 km/h-ról vészfékezve a fékút körülbelül 38 m.

.

A 7 jó besorolású abroncs közül kiemelkedik a Continental SportContact 5, amely igen kiegyensúlyozott, vizes úton a legkiválóbb, és különösen üzemanyag-takarékos nyári gumi. Elismerésre méltó teljesítményt nyújtott a Goodyear Eagle F1 Asymmetric 2 és a Dunlop Sport Maxx RT mindkettő viszonylag kopásálló, előbbi nagy erőssége a száraz út.

Méltán birtokolja a jó ítéletet a Michelin Pilot Sport 3, a Vredestein Ultrac Vorti, a Hankook Ventus S1 Evo 2 K117, és a Semperit Speed-Life is egyöntetűen magas színvonalon teljesítettek. Száraz úton, valamint kopásállóság tekintetében kiemelendő a Vredestein. Tartósság terén nem marad el mögötte a Semperit sem, amely emellett a mezőny leginkább üzemanyag-takarékos abroncsának is bizonyult.

A középmezőny 10, megfelelő (ajánlott) osztályzatot elnyert képviselője: Apollo Aspire 4G, Bridgestone Potenza S001, Kumho ECSTA LE Sport KU39, Pirelli Cinturato P7, Yokohama C.drive 2, Falken AZENIS FK453, Uniroyal RainSport 2, Esa-Tecar Spirit UHP, Toyo Proxes T1 Sport, Nexen N8000.

Legtöbbjük vizes úton mutatott viselkedésében maradt el némileg az első csoportban lévők mögött, kivéve az Uniroyalt és a Nexent. Előbbi a száraz út és a valamivel alacsonyabb futásteljesítmény, utóbbi kizárólag az erős kopás miatt került ebbe a csoportba.

A két elégséges (feltételesen ajánlott) minősítésű abroncs - High Performer Sport HS-2 és Syron Race 1 Plus - vizes úton tanúsított nyilvánvaló hiányosságaik miatt kaptak rosszabb besorolást.

adac-2013-nyar-4.jpg

Syron Race 1 Plus gumiabroncs. Egyértelmű nyomot hagy maga után.

.

Végül az összefoglaló táblázatok: a következő eredmények a 225/45 R17 méreten kívül a vele szomszédos méretekre is érvényesek, azaz: 215/45 R 17-re és 235/45 R 17 -re.

Adac-2013-nyar-225-45-R17.jpg 

.

A következő táblázatban pontszámokkal együtt is megtalálod a fenti eredményeket. Nagyításért kattints a képre!

185-60-R15 Adac 2013-nyar.jpg

.

Az Adac értékelési rendszere

. • A gumiabroncsok osztályozása

A tesztekben szereplő gumiabroncsok osztályozása elégtelentől a kiválóig történhet, akárcsak az iskolában. A szemléletesebb megjelenítéshez szimbólumokat is használnak. Korábban ez nem így volt, az eredményeket a 2010-es téli teszt előtt nem osztályzatokkal fejezték ki, hanem egy ajánlásban foglalták össze (“különösen ajánlott”, “ajánlott”, “feltételesen ajánlott”, “nem ajánlott”).

Az osztályzatokszimbólumok, valamint a régi, ajánlásként megfogalmazott  értékelések közti összefüggést a fenti összefoglaló táblázatok végén találod feltüntetve. Az idei ill. elmúlt évek tesztjeit átfutva biztosan feltűnik, hogy kiváló besorolású abroncs egyikben sem szerepel, ám ez nem azért van, mert gyenge a mezőny. Az Adacnál azért hozták létre a kiváló kategóriát, mert az értékelési rendszer megalkotásakor már a jövőre is gondoltak.

Bár egy-egy kimagasló részeredmény már most is akad, összességében eddig még soha, egyetlen téli vagy nyári gumi sem kapott kiváló besorolást. De nem marad ez örökké így a gumiabroncsok teljesítőképessége a szüntelen fejlesztések eredményeképpen folyamatosan növekszik... .

• Az osztályokba sorolás módja és a végső sorrend alakulása

Az Adac a gumiknál a minden téren színvonalas, kiegyensúlyozott teljesítményt tartja elsődlegesnek. Ezt az abroncsok besorolásának módja is hűen tükrözi, hiszen adott minősítést egy gumi csak akkor kaphat meg, ha az összes fontos területen (száraz út, vizes út, üzemanyag-takarékosság, kopás) elérte az ehhez szükséges ponthatárt. Így nem fordulhat elő, hogy az abroncsok erősségei ellensúlyozzák a gyengeségeiket. 

Hiába üti meg egy gumi majdnem minden tekintetben a kiváló mércét, elég, ha csak egyetlen szempontból nem felel meg annak, és máris lejjebb csúszott a gyengébb pontszámnak megfelelő kategóriába. A végső sorrend a gumik súlyozott számtani átlaga alapján áll fel, ahol az átlagolandó értékek súlyszámai a mostani tesztben a következők: száraz út 20%, vizes út 40%, zaj 10%, üzemanyag-fogyasztás 10%, kopás 20%.

Azok a gumik viszont, melyek egy vagy több  főbb területen mutatott elégtelenség miatt alsóbb osztályba csúsztak, összesített pontszámként nem a súlyozott átlagukat, hanem a fontos kritériumok terén elért legrosszabb pontszámukat kapják, vagyis végső helyüket a sorban ez fogja meghatározni. Ezzel azt szeretnék elérni, hogy alacsonyabb osztályzattal rendelkező gumi összesített pontszáma semmiképp se lehessen jobb nála magasabb osztályba sorolt abroncsokénál.

Pl. A Nexen N Blue HD a 185/60 R15 táblázatból a legrosszabb pontszámot kopás terén érte el  (3,8), így ez lett az összesített pontszáma. Ezzel a 14. helyre került, holott súlyozott átlaga 2,7, aminek alapján jóval feljebb lehetne a helye a sorban, nem az elégséges, hanem a megfelelő kategóriában.

Az Adac tehát a gumiabroncsok besorolását illetően nagyon szigorú nemcsak a fent leírtak miatt, hanem mert a különböző osztályzatok eléréséhez szükséges  ponthatárokat is igen szigorúan határozzák meg. (A ponthatárokat is az összefoglaló táblázatok végén tüntettük fel. Ahogy látszik, az Adacnál a kevesebb pontszám jelenti a jobb eredményt.) .

• Hogyan értelmezd helyesen a gumiabroncsok eredményeit?

Az összesítő táblázatot ne tekintsd a szó hagyományos értelmében vett rangsornak, azaz egy olyan listának, melynek szereplői felülről lefelé haladva minden szempontból fokról-fokra egyre gyengébbek! Ahogy már olvashattad, az Adac a legkisebb kiegyensúlyozatlanságot is keményen bünteti a “jó” osztályzatot elnyert abroncsok kivételével az összes többi gumi osztályzatát és sorban elfoglalt helyét a főbb területeken elért legrosszabb eredményük határozza meg, akkor is, ha minden egyéb téren sokkal jobbak.

Ezért ne csak a gumiabroncsok végső besorolását nézd meg, mert akkor könnyen előfordulhat, hogy felületesen ítéled meg őket! A teljes kép a részeredményekből derül ki. Ezek nem véletlenül szerepelnek a táblázatban, érdemes őket áttanulmányozni.

A részeredmények alapján felállíthatod a saját listádat, az általad előnyben részesített tulajdonságok, és persze a gumikra szánt keret szerint. Aki tehát azt gondolja, hogy a sor elején lévő egy-két abroncson kívül a többivel egyáltalán nem is érdemes foglalkozni, számos olyan lehetőséget ejt ki a rostán, amely pedig jó ár-érték arányánál fogva mindenképp érdemes lenne a megfontolásra.

Összességében, a “megfelelő” és ”jó” abroncsok között nyugodtan válogathatsz, ezeket a nyári gumikat az Adac - nagyon szigorú megmérettetés után - mind ajánlja, ill. kiemelten ajánlja.

.

• Kérdésed, észrevételed, hozzáfűznivalód van? Szólj hozzá!

• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!

• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et! 

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2013. február 26. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Igen, ez az abroncs ebben a méretben is nagyon jó választás, biztos, hogy elégedett lennél vele. (Ugye, nem baj, ha tegeződünk, ez itt így egyszerűbb :) )

Érdemes a webshopban is megnézned:
http://gumibiznisz.hu/webshop/szemelyauto1/continental-premiumcontact-51--175-65-14--82T/

Ebben a pillanatban még nincs raktáron, de 2-3 hét múlva megérkeznek az előrendelt készleteink, és a jelzett áron lesz belőle, ha gondolod, nézz vissza érte.
Kelt: 2013. február 26. kedd Szerző: Hankovszki Dániel Vélemény linkje
Tiszteletem!

Épp gumivásárlás előtt állok, astra f caravanom van és 175/65R14 a gyári váltóméretem. Ebben a méretben is a legjobb választás volna a Continental PremiumContact 5?
Amennyiben a fékutak, fogyasztás és kopás a számomra fontossági sorrendek?

(Téliként most második szezonra került fel a Continental TS800-as azonos fent említett méretben. Amivel nagyon meg vagyok elégedve!)


Válaszukat köszönöm,
üdvözlettel Hankovszki Dániel
81 - 82 a(z) 82-ból/ből:

Hozzászólások lezárva