Autógumi mintázatok (képekkel)

A hétköznapok folyamán az autógumikat a legkülönbözőbb időjárási és útviszonyok között üzemeltetjük. Száraz és csapadékos időben egyaránt stabilan az úton kell tartaniuk járművünket, meg kell tudniuk kapaszkodni nehezebb terepen, olykor havon, jégen. Emellett azt is elvárjuk tőlük, hogy a biztonságot komfortos és minél kevesebb zajjal járó gördüléssel ötvözzék.

Így aztán az autógumik nem nélkülözhetik a mintázatot.

(Ha mindig ideális körülmények között - száraz és egyenletes felületű utakon - autózhatnánk, a mintázat feleslegessé válna. Száraz és sima felületen ugyanis a teljesen sima futófelületű autógumik tapadnak a legjobban. Ilyenek a Forma-1-ben száraz pályán használt, mintázat nélküli ún. slick gumik, melyeknek a nagy sebesség ellenére is megfelelő tapadást kell biztosítaniuk. Esős időben természetesen a a Forma-1-ben is azonnal mintázottra cserélik a nedves úton vízelvezetés híján életveszélyessé váló sima gumikat.)

A mintázat egy autógumi arculatának legdominánsabb eleme, ezért egyáltalán nem csoda, hogy vannak, akik aszerint választanak gumiabroncsot, hogy a mintázatát elég tetszetősnek találják-e.

De vajon az autógumi mintázatának tényleg csak esztétikai szerepe lenne? És hogy igazodj el az ezernyi autógumi minta világában? Melyik lenne számodra a megfelelő?

A legideálisabb mintázatú gumiabroncs az...

...amelyik a járműved használatának módjához, az autógumi felé támasztott igényeidhez, és az általad preferált menettulajdonságokhoz a leginkább illeszkedik. Mert a mintázat nem egyszerűen a vizuális élményért van. Autógumi vásárlás előtt célszerű tehát végiggondolni, mit is vársz leendő abroncsaidtól. Ezt segítendő, a továbbiakban következzenek:

Design és funkció összefüggése

A futófelület legszembetűnőbb sajátossága, hogy telített, sima felületét hosszanti valamint oldalirányú csatornák és árkok tagolják különböző mintablokkokra, bordákra. Hogy milyen mértékben? Az attól függ, hogy milyen járműtípusra ill. használatra készült az adott gumiabroncs. Országúton használatos gumiknál a csatornák aránya 30-40%.

(Terepre szánt gumiknál az árkok aránya 40-50%, traktorgumiknál pedig akár a 80%-ot is elérheti. Minél nehezebb terepre való tehát egy abroncs, mintázata annál kevésbé telített. Durvább, mély keresztcsatornákkal és erőteljes bordákkal ellátott futófelületük miatt ezek a gumik nehezebb terepen, rossz utakon, lazább talajon vagy sárban is kitűnően képesek megkapaszkodni.)

gumiabroncs-mintazatok.jpg 

(Képek: személyautó gumi, terepgumi és traktorgumi)

.

A gumikon a mintázati elemek elhelyezkedése nem esetleges, mindegyiknek megvan a maga szerepe:

• telt, sima felületek: tapadás, irányíthatóság, menetstabilitás biztosítása, fékező és gyorsító erők átadása

hosszanti bordák és árkok: jó irányíthatóság, stabilitás, iránytartás

keresztirányú bordák: kapaszkodás

bordák a vállon: kanyarstabilitás, kapaszkodás

lamellák: apró bevágások a bordákon, gördülés közben szétnyílva növelik a tapadásért felelős felületet, kapaszkodóéleket képeznek (A sűrű lamellázottság a téli gumik sajátossága.)

hosszanti és oldalirányú csatornák: vízelvezetés

A személyautó gumi mintázatok három alapvető típusa

1. Szimmetrikus profil (kötetlen forgásiránnyal)

Szimmetrikus autógumi mintázat

(Képek: nyári személyautó gumik)

Ahogy az elnevezésből következik, a futófelület jobb és bal oldalának mintaelemei szimmetrikusan helyezkednek el, ilyen módon a gumi külső és a belső oldalán is azonos funkciót látnak el. Ez a legegyszerűbb, ugyanakkor nem a legteljesítményorientáltabb mintázat. Főként városi közlekedésre szánt gumikon alkalmazzák.

Az egységes, hosszirányú mintablokkok jó úttartást és kitűnő irányíthatóságot biztosítanak, továbbá igen kopásállóvá és csendessé is teszik. (A kerék forgásakor minden újabb borda úthoz való csapódása zajjal és kopással jár; a mintázat jellegénél fogva itt ez minimális.)

A viszonylag telített, sima felülettel járó alacsony gördülési ellenállás pozitívan befolyásolja az üzemanyag-fogyasztást. Ha csendes, kényelmes, tartós, pontos manőverezést biztosító, üzemanyag-takarékos abroncsot szeretnél, ez neked való!

2.  V-minta (kötött forgásirányú profil)

Kötött forgásirányú gumik

(Képek: nyári személyautó gumik)

Első pillantásra feltűnnek a futófelület jellegzetes, sportos megjelenést biztosító, V-alakú csatornái. (A mintaelemek elhelyezkedése ebben az esetben is szimmetrikus, de ellentétben az előző csoporttal, itt nem mindegy, milyen irányban forog az abroncs.) 

A V-mintás profil precíz iránytartást, hatékonyabb gyorsulást és rövidebb fékutat biztosít, továbbá fokozott teljesítményt vizes úton. Az ilyen mintázattal rendelkező abroncsok igazi "esőgumik": nagyon gyorsan képesek elvezetni az esővizet vagy a sáros latyakot a kerekek alól, hatékonyan csökkentve ezáltal az aquaplaning (vízre felúszás) kialakulásának kockázatát. 

Elsősorban annak előnyös, aki gyakran autózik lakott területen kívül, hosszabb távokat megtéve, nagyobb sebességgel. (pl. autópálya) Ha elsődlegesnek tartod a biztos tapadást nedves utakon, ezt a mintát szeretni fogod! (Magyarországon a csapadékos napok száma évente átlagosan 120 körül mozog.)

Tudnod kell azonban, hogy a kevésbé telített, szélesebb mintaárkokkal ellátott felületű abroncsok, így a V-mintázatúak is (főleg nagy méreteknél, 17"-tól), hajlamosak lehetnek a fűrészfogas kopásra. Emiatt egy idő után zajossá válhatnak. Fokozottan figyelni kell tehát a megelőzésre, vagyis az első és hátsó autógumik megfelelő időközönként történő (8-10000 km-enkénti) megcserélésére.

Felszerelésnél ügyelni kell arra, hogy a helyes forgásiránynak megfelelően történjen; a megfelelő forgásirányt a gumi oldalfalán található nyíl is jelzi.

3. Aszimmetrikus profil

Aszimmetrikus mintázat

(Képek: nyári személyautó gumik)

A futófelület belső és külső oldalának mintázata eltérő. Ennek oka az a megfigyelés, hogy kanyarodás során a két rész terhelése nem azonos. A kanyarodással járó jelentősebb igénybevétel miatt a külső részt nagy, erőteljes blokkok teszik stabillá, míg a belső oldal íves árkai a gyors vízelvezetésért felelnek. A középen futó hosszanti mintaelemek pontos irányíthatóságot, hatékony erőátvitelt, nagyfokú stabilitást biztosítanak.

A vezetés élménye - kanyarokban is biztosan tapadva!

Felszerelésnél szigorúan ügyelni kell kell arra, hogy a gumik oldalfalán található "outside" (= külső oldal) felirat kifelé nézzen.

Téli mintázatok

Téli mintázatok

(Képek: téli személyautó gumik)

A téli gumik a fent említett háromféle típus bármelyikébe tartozhatnak, többnyire azonban aszimmetrikus vagy forgásirányos mintázatokkal rendelkeznek, mivel ezek megbízhatóbban képesek teljesíteni télies útviszonyok között. Ebben fontos szerepet játszik a képen is szembetűnő sűrű lamellázottság, ami a téli gumikat egyértelműen megkülönböztethetővé teszi a nyáriaktól.

Kapcsolódó tartalmak:

Miben tér el a téli gumi a nyáritól? » 

Téli gumi, nyári gumi és négyévszakos autógumi mintázatok összehasonlítása »

Mikortól kell a téli gumi? »

Végül két fontos dolog:

Egy jó autógumi minta esetenként megtévesztő is lehet, mivel önmagában, megfelelő minőségű gumikeverék híján nem sokat számít. (Gondoljunk csak arra, hogy némely, a teszteken leszereplő távolkeleti autógumi ránézésre, a mintázata alapján akár kiválóan is teljesíthetne...)

A jó gumi titka: megfelelő mintázat + megbízható, fejlett gyártástechnológia. (A legjobb anyagminőséggel a prémium márkák készülnek.)

Kopott, lefutott mintázattal a legkülönb, csúcsminőségű autógumi sem tudja betölteni funkcióját, vagyis nem sokat ér.