Változások a KRESZ-ben 2013. május 1-től

Kategória:: KRESZ Publikálás dátuma: 33 hozzászólás

2013. május 1-től több ponton is módosult a KRESZ, ismerjétek meg a változásokat! Annál is inkább, mert az ezeket figyelmen kívül hagyó autósok a szabálytalanság súlyosságától függően szabálysértési eljárás keretében 5000 Ft-tól 150 000 Ft-ig terjedő bírsággal sújthatók...

A gyermekek védelmében

A módosítások elsődleges célja a gyermekek közlekedésbiztonsági helyzetének javítása, mivel a közlekedésben résztvevők közül ők a leginkább tapasztalatlanok és védtelenek. .

Sokan nem is tudják, hogy a közlekedési balesetek a gyermek- és kamaszkori elhalálozások egyik fő okának számítanak. Több gyerek és serdülő kerül kórházba és veszti életét ezek miatt, mint betegségek következtében. A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adatai szerint 2011-ben 1580 14 év alatti gyerek sérült meg közúti balesetben. Csak Budapesten évente több mint 200 olyan közlekedési baleset van, amelyek során gyermekek szenvednek el halálos kimenetelű vagy súlyos sérüléseket.

.

Fontosabb módosítások

Az alábbiakban röviden összefoglaltuk nektek a lényeges változtatásokat, a Magyar Közlöny 71. számában (50704-50705. oldal) megjelentek alapján. .

• Gyermekszállító autóbusz

A módosítás bevezeti a gyermekszállító autóbusz fogalmát.

Gyermekszállító autóbusz minden olyan nem menetrend szerint közlekedő jármű, amelyen gyermekek és felnőtt kísérőik utaznak. (Nem azonos az iskolabusszal, ami a közoktatási intézmény munkarendjéhez igazodva közlekedik.) A gyermekszállító buszokat és az iskolabuszokat elöl-hátul a képen látható "Gyermekszállítás" táblával valamint "Gyermekszállítás" felirattal kell ellátni.

Gyermekszállítás

"Gyermekszállítás" tábla (KRESZ 160/a ábra). Legalább 40x40 cm-es, fényt kibocsátó vagy megvilágított tábla, az autóbusz elején és végén kell elhelyezni.

.

.

• Gyermekeket szállító buszok mellett való elhaladás ill. kikerülésük tilalma

Az úttesten álló, fent leírt módon megjelölt autóbuszt a gyermekek be- és kiszállásának időtartama alatt - melyet az autóbusz mindkét oldali első és hátsó irányjelzőjének egyidejű működtetésével jelez - kikerülni, és amennyiben az úttest párhuzamos közlekedésre alkalmatlan, mellette elhaladni tilos. (Korábban a KRESZ csak arra kötelezte az autósokat, hogy az ilyen autóbuszok mellett fokozott óvatossággal és mérsékelt sebességgel közlekedjenek.) .

Gyermekszállító autóbusz - kikerülni tilos!

2013. május 1-től tilalom a gyermekszállítást végző autóbuszok kikerülésére ill. párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest híján a mellettük való elhaladásra! 

.

• Gyermekeket szállító buszok elindulásának segítése

A gyermekszállító buszok és iskolabuszok ezentúl megállhatnak a menetrend szerinti járatok számára kijelölt autóbuszöblökben is. (Buszsávban ezt továbbra sem tehetik meg.)

Megállóhelyről való elindulásokat az autósok kötelesek segíteni; ha hirtelen fékezés nélkül megtehető, lassítással, szükség esetén megállással. A buszok vezetői ugyanakkor csak abban az esetben indulhatnak el a járművel, ha meggyőződtek annak veszélytelenségétől.

• 30-as sebességkorlátozás

A "Gyermekek" táblával jelölt szakaszokon a tábla alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtáblán megjelölt távolságon belül - ha a közúti jelzésekből más nem következik -  legfeljebb 30 km/óra sebességgel szabad közlekedni. .

Gyermekek

Gyermekek” tábla (KRESZ 84. ábra). Ahol gyermekek léphetnek az úttestre, a "Gyermekek" tábla alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtáblán megjelölt távolságon belül max. 30 km/h-val szabad hajtani!

..

.

• A fenti rendelkezéseken kívül...

...néhány más módosítás is életbe lépett, a megállást tiltó szabályokra, a lakó-pihenő övezetbe való behajtási szabályokra, valamint mozgáskorlátozott személy által vezetett, vagy ilyen személyt szállító járművekkel kapcsolatos szabályokra vonatkozóan.

Például:

- Az iskolabusz és a gyermeket szállító autóbusz akkor is megállhat a járdán, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg, de csak akkor, ha a jármű a járda szélességének legfeljebb a felét foglalja el, a járdán a gyalogosok közlekedésére legalább 1,5 méternyi helyet szabadon hagy, és a jármű tengelyterhelése nem haladja meg az 1000 kg-ot.

- Lakó-pihenő övezetbe való behajtás ezentúl a mozgáskorlátozott személy által vezetett vagy az őt szállító jármű számára is engedélyezett. 

.

• Szólj hozzá!

• Tetszett a bejegyzés? Nyomj lent egy “Tetszik”-et!

• Szeretnéd, hogy a Google is tudjon róla ? Nyomj egy +1 -et!

Címkék: autózás

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2013. november 18. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Edy81, köszönjük, hogy megosztottad a véleményedet.
Kelt: 2013. november 18. hétfő Szerző: edy81 Vélemény linkje
Nekem lenne pár észrevételem.

1. A táblákról:
Igenis, számíthat, hogy milyen tábláról beszélgetünk. Legyen a szabályozás egyértelmű. Budapesten élek és közlekedem, de 300 km-es távolságba járok haza és van alkalmam táblákkal találkozni. A gyermekeket jelző táblák sokaságából néhány példa:
1. Van a pálcikaemberes
2. Van a korábbi rendeletben szereplő tábla
http://www.civishir.hu/hajdu-bihari-hirek/autosok-ne-doljetek-be-minden-hulyesegnek/0714121844
3. Találkoztam már a szteroidon nevelkedett gyermek, és szülője ballag valamivel a kezében, feltételezhetően csomagokkal
http://www.delmagyar.hu/szeged_hirek/kresz_30_ezerbe_kerulhetnek_a_valtozasok/2331410/
4. Van a 2. és 3. keveréke, mikor hátitáska van a táblán szereplő alakokon.
5. Van a gyerekekhezt hasonlatos, de szemmel látható felnőttek bőrönddel a kezükben. Szerencsére egyik alacsonyabb mint a másik.
6. Habos torta a Michelin gumiemberke által jelszett gyerekek de ez csak kuriózum.

Határozottan kijelenthetem, egyetlen vidéki településen sincsenek egységes táblák kirakva. Sőt egy falun belül több féle tábla is.
Még határozottabban azt jelenthetem ki, hogy SEHOL nem találkoztam még a tábla hatályát jelző kiegészítő táblával, a következő megyékben:
Zala, Somogy, Baranya, Tolna, Fejér, Veszprém.
Ez nem jelenti, hogy nincs, de én csak a fenti 6 féle táblákkal találkozom keverve.

Olyannal már találkoztam, hogy Nagykanizsán a rendőrök egy ilyen táblás szakaszra álltak be mérni. Tőlük függött, mire állították a ketyerét.

A magánvéleményem pedig a következő:

A szülővárosomban az útburkolat 30 év alatt 1 alkalommal megújult, ennek nagyon örültünk. A táblák 30 éve az eredetiek. Nem találni piros STOP táblát. Tehát nem kellett 2 évente cserélni a táblákat.

Mivel a gyermekes tábla opcionális figyelem felkeltő tábla volt boldog, boldogtalan kitehette, hogy védje a gyermekeket. Ez rendben is van.

No de nem az lenne a logikus, hogy 1. Megnézem, hol mi van az országban, rendezem a táblákat, 2. meghozom a szabályt (most az érdekegyeztetéstől tekintsünk el mert az már nem divat), 3. kihirdetem, és 1 év múlva bevezetem.

Nem az életbelépés után reklámozom a TV-ben.

A kiegészítő tábláról, ami nincs.

Rendben van, hogy kéne legyen területi hatálya. Kérem időbeli hatálya is kéne, hogy legyen. Hát 20-6 óra között hol mászanak gyerekek keresztül az úton az iskolákba??!

Az meg hogy nincs területi hatály, egyszerűen nevetséges. Jön egy tábla, utána közvetlenül kereszteződés, vagy egy másik sebkorl tábla. Találkoztam ezzel a táblával együtt egy 70-es sebkorl táblával egy póznán. Mi értelme ennek?

Az lenne a logikus, hogy ha ehhez a táblához ragaszkodunk, és új figurás táblák jelentek meg, akkor:

1. Mindenütt azonos figurás táblák legyenek
2. A figurás tábla alatt a település határozhassa meg a sebességkorlátozást, vagy tegyék alá a 30-as táblát
3. Hatályát jelző kiegészítő tábla.

De persze az akkor egyértelmű és érthető helyzet lenne, azoknak a vezetőknek, akik be akarják tartani a szabályokat. Hiába lassítok én harmincra 70-es tábla után (Pécs bevezető szakasza) mert ott egy ilyen tábla, zebra közel távol sehol, ha a mögöttem jövőnek fogalma nincs a tábláról.

Nagyjából ennyi fortyogott bennem.

Köszönöm!
Kelt: 2013. augusztus 4. vasárnap Szerző: Bánki Gyula Vélemény linkje
Rendkívül szimpatikus lenne, ha valóban annyian Kresztudorok lennének, mint ahányan reagáltak erre a változásra.
Amennyiben a jogalkotók elolvassák ezeket a véleményeket rájönnek, ami számukra evidencia, az nem mindenkinek egyértelmű! Nem kellett volna egyetlen szó elhagyásával fukarkodni, és akkor mindenki számára azonos módon lenne értelmezhető la követni előírt gyakorlat. Nem vitatható, hogy a kikerülés és a mellette elhaladás tilalma - a kettő nem ugyanaz - a párhu-
zamos közlekedésre nem alkalmas (irányonként egy-egy forgalmi sáv szélességű) úttestre vonatkozik. Kikerülnl a menetirány sávjában lévő akadályt lehet, mellette elhaladni pedig szemből tudunk valaminek Ezért a ...mellette elhaladni tilos fordulat helyett, a mellette szemből elhaladni tilos kívánkozott volna! Az egyértelmű fogalmazás nem keltett volna kételyt ennyi emberben, és nem kívánna utólagos értelmezést. A Gyermekek jelzőtábla hatálya pedig általános esetekben megegyezik a Veszélyes helyet jelző táblák többségének hatályával. Azon meditálni pedig, hogy milyen egyéb jelzés lenne kívánatosabb az irányjelzők egyidejű működtetése helyett, amely minden forgalmi helyzteben valamilyen veszélyre figyelmeztet,nem bölcs dolog. Ilyen helyzetekben csak tenni kell az előírásokat és nem kritizálni. Ez az intelem nem kizárólag a Gyermekszállító autóbuszokkal való találkozásra vonatkozik!
Kelt: 2013. július 23. kedd Szerző: Kuti István Vélemény linkje
Nem értelek Lacika!

Annyira egyértelmű ez. Nincs semmi kétértelmű dolog a törvényben. Ha buszon van ilyen tábla és villog a vészvillogó (akár 10 percig is!), akkor 0 km/h a megengedett sebesség. Ha oszlopon van akkor 30 km/h, mindaddig amíg ezt a kiegészítő tábla mutatja, vagy valami fel nem oldja.
Kelt: 2013. július 23. kedd Szerző: Lacika Vélemény linkje
szerintem
A többi majd kiforogja magát…

Na ettől félek én! :-)
Kelt: 2013. július 23. kedd Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Szia Lacika! Jogos kérdések :)

- Annak, hogy a Gyermekek táblán a figurák nem pontosan ugyanolyanok, mint a jogszabályban látható táblán, szerintem nincs jelentősége. Az utakon látni ilyet is, olyat is, értelemszerűen ugyanarról a figyelmeztető tábláról van szó.

- 30-as korlátozással kapcsolatban:
A bejegyzésben a kép alatti szöveg csak egy rövidített összefoglaló, felette pontosan ott van a jogszabály szövege, amit végül te is megtaláltál és idézel is. De most inkább kiegészíttettem a képaláírást, legyen pontos önmagában is :)
Így: Ahol gyermekek léphetnek az úttestre (tehát a jogszabály nyelvezetével: úttestre lépésükkel fokozottan számolni kell), a Gyermekek tábla alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtáblán megjelölt távolságon belül max. 30 km/h-val szabad hajtani.

Ettől viszont a jogszabály pontos értelmezése továbbra is kérdéses. Úgy fogalmaz, mintha kiegészítő táblák mindig lennének. (Vagyis nem azt mondja, hogy HA a Gyermekek tábla alatt kiegészítő tábla van elhelyezve, AKKOR a rajta megjelölt távolságon belül legfeljebb 30 km/h-val szabad közlekedni, hanem ezt: A Gyermekek jelzőtábla alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtáblán megjelölt távolságon belül legfeljebb 30 km/h-val szabad közlekedni. Kiegészítő jelzőtábla viszont nem mindenhol van, és azt már nem mondja meg, hogy mi van, ha nincs kiegészítő tábla, érvényes-e a sebességkorlátozás vagy sem, és ha igen, meddig...

Egy biztos: ha van kiegészítő tábla, a 30-as sebességkorlátozás a jelölt távolságon belül biztosan él. A többi majd kiforogja magát...
Kelt: 2013. július 22. hétfő Szerző: Lacika Vélemény linkje
Bocsi, még kutakodtam, mert agaszt ez a 30 kmes korlátozás.

Sebesség

26. §
(6)201 A 16. § (1) bekezdés q) pontjában meghatározott jelzőtábla (84. ábra) alatt elhelyezett kiegészítő jelzőtáblán megjelölt távolságon belül - ha a közúti jelzésekből más nem következik - legfeljebb 30 km/óra sebességgel szabad közlekedni.

http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
Kelt: 2013. július 22. hétfő Szerző: Kuti István Vélemény linkje
Tisztelt Lacika!

Pedig egyértelmű az idézett jogszabály:
autóbusz mellett - a párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úttesten - elhaladni
tilos.
Vagyis 0 a megengedett sebesség.
Kelt: 2013. július 22. hétfő Szerző: Lacika Vélemény linkje
Bocsi, de lefelejtettem, hogy a jogszabály (amit fent idéztem) nem irja a 30 km sebességkorlátozást.
Kelt: 2013. július 22. hétfő Szerző: Lacika Vélemény linkje
fent ezt olvasom:
„Gyermekek” tábla (KRESZ 84. ábra). Ahol gyermekek léphetnek az úttestre, max. 30 km/h-val szabad hajtani!

A jogszabály meg ezt irja:
q) „Gyermekek” (84. ábra); a tábla azt jelzi, hogy a gyermekeknek az úttestre lépésével fokozottan számolni kell;

A jogszabály mai napon (2013.VII.22.) hatályos állapota
Innen vettem http://net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=97500001.KPM
A GYERMEKEK tábla sem ugyanolyan.

Én már meg vagyok keveredve :)
Mi az igazság? Ha már a jogszabály sem ad igazi útmutatást?

1 - 10 a(z) 33-ból/ből:

Hozzászólások lezárva