Adac téligumi teszt 2009

Kategória:: Gumiteszt Publikálás dátuma: 62 hozzászólás

Szeptember végén megjelentek az új Adac gumiteszt eredményei, mi pedig  igyekszünk minél gyorsabban és hitelesebben eljuttatni azokat hozzád, a Gumibiznisz Blog olvasójához. Két méret: 185/60 R14 és 205/55 R16, 34 gumiabroncs, részletes eredmények, összefoglaló táblázatok... Nemcsak lefordítottuk neked az Adac honlapján olvasottakat, hanem az értelmezésben is segítünk. Lássuk, mit írnak! 

Téligumi teszt 2009

A tél gyorsabban beköszönt, mint gondolnánk - itt az ideje hát új és jó téli gumi után nézni! Az  Adac - szokásához híven - idén is szeptember végén jelentkezik a friss teszteredményekkel.  Sok forgalomban lévő modell a tavalyi ill. tavalyelőtti tesztekben már szerepelt. Akik a gumivásárlásnál kizárólag az olcsóságra helyezik a hangsúlyt, az eredménytől csalódottak lesznek. Legjobb, ha az ár-érték arány alapján döntünk! A téli gumiknak uralniuk kell mindent legyen az száraz út, vizes út, hó vagy jég. Egy kis segítség, hogy a téli autózás senkinek ne legyen "szánkótúra"...

185/60 R14 T

Általában - de azért nem feltétlenül - a márka és ár garancia a minőségre. A 185/60 R 14 T kategória 16 téligumijának  alig több, mint harmada tudta teljesíteni az Adac legszigorúbb elvárásait. (Azaz csak 6 gumi  "különösen ajánlott".) A "nem ajánlott" ítéletet viszont mindjárt 5 gumiabroncs is begyűjtötte. 3 abroncs "ajánlott",  2 pedig "feltételesen ajánlott" minősítést kapott.

Adac téligumi teszt 2009

Értékelés: 0,5 ponttól (nagyon jó) >>> 5,5 pontig (nagyon gyenge)

Részletes eredmények

Két újonnan megjelent szereplő mellett (Fulda Kristall Montero 3, Bridgestone Blizzak LM30) első alkalommal születtek eredmények a  következő gumiabroncsokról: Lassa Snoways Era,  Marangoni 4 Winter, és Federal Himalaya WS-1.

Messze a legrosszabbul teljesített a Federal: a vizsgált 7 terület közül (száraz út, vizes út, hó, jég, zaj, nagy tempó, üzemanyag-fogyasztás, kopás) 4-szer is a legrosszabb értékelést kapta. (száraz út, vizes út, jég, zaj) 6 gumiabroncs a tavalyi eredményét ismételte meg.

A Vredestein Snowtrac 3,  a Continental WinterContact TS800, a Goodyear UltraGrip 7+ és a Dunlop SP Winter Response "különösen ajánlott" maradt. 

A Semperit Master-Grip újra "ajánlott", mindössze a havon való gyengébb teljesítményét váltotta fel idén a jégen való rosszabb szereplés.

A Sava Eskimo S3, tavaly "ajánlott" volt, idén lezuhant a "nem ajánlott" szintre.

Az előítéletek elkerülése végett a gumiabroncsok számokat kapnak, így a tesztvezető nem tudja, melyik márkát használja.

Az előítéletek elkerülése végett a gumiabroncsok számokat kapnak, 
így a tesztvezető nem tudja, melyik márkát használja.

Száraz út

Száraz úton a legjobb benyomást a Kleber Krisalp HP2 keltette. 2 abroncs kivételével (Sava Eskimo S3, Federal Himalaya WS-1) az összes termék  meggyőző volt, és semmilyen gyengeséget nem mutatott. Míg a Sava-nak a menetstabilitás terén voltak hiányosságai (rossz kormányozhatóság, hasonlóan rossz oldalvezetés a hátsó tengelynél), addig a Federal egy vizsgált területen sem tudott bizonyítani.

Nedves úttest

Kis előnnyel a Dunlop SP Winter Response hozta a legjobb eredményt vizes úton.  Ugyanitt 6 abroncs mutatott ilyen-olyan fogyatékosságot, ezek mértéke viszont 5 guminál túl nagy ahhoz, hogy szabályos ajánlást kaphassanak.

Csak enyhe gyengeséget tanúsitott  az esőgumi-specialista Uniroyal modellje, az MS plus 6 (oldalvezetés, fékezés terén) teljesítménye  az "ajánlott" szintre volt elég. Gyengén vizsgázott a Lassa Snoways Era és a Pneumant TN 105 Snowtec nedves úton való tapadásuk hiányosságai megakadályozták őket abban, hogy magasabb besorolást érjenek el.

A Marangoni 4 Winter, a  Sava Eskimo S3, és a Federal Himalaya WS-1  menetteljesítménye vizes úton még rosszabb. Noha tapadás  terén semmilyen szempontból nem tökéletesek, elsősorban mégis a hosszú fékútnak köszönhetően kerültek a "nem ajánlott" kategóriába.

Havas úttest

Havas úton a Vredestein Snowtrac 3 mutatta  a legjobb tulajdonságokat, különösen ami a hegymenetkor való irányíthatóságot illeti. Havon egyébként 5 gumiabroncs kivételével mindegyik megfelelt.

A Kleber Krisalp HP2 és a Federal Himalaya WS-1 csak kismértékű hiányosságokat mutatott, csalódást okozott viszont a Kumho Izen KW23, a Firestone Winterhawk 2 és a Pneumant TN 105 Snowtec. Elsősorban hegymenetnél (oldalvezetés, vonóerő) produkáltak gyenge eredményeket.

Ami nagyon szemet szúr, az a Firestone Winterhawk 2 által begyűjtött "nem ajánlott" minősítés, amely gumi a "hópehely" és a "3 hegycsúcs" szimbólum használata ellenére mindkét tesztelt méretben a legnagyobbat bukta.

Hegymenet: több munkát követel a hajtott kerekektől.

Hegymenet - nyilvánvalóan több munkát követel a hajtott kerekektől.

Jég

A szöges, vagy a kifejezetten skandináv országok számára gyártott téligumikhoz képest a mi középeurópai téli abroncsaink  - melyeket inkább száraz és vizes útra fejlesztettek ki - épp csak elfogadható szinten vannak. A 16 autógumiból 4-nél vezetett leértékeléshez a jégen való átlag alatti teljesítmény.

Míg a Semperit Master-Grip esetében ez az egyetlen oka a leértékelésnek, addig a Kleber  már havon, az Uniroyal pedig nedves úton is enyhe gyengeséget mutatott. A legrosszabbul a Federal Himalaya WS-1 teljesített jégen.

A Wolfburg Jégaréna ideális feltételeket biztosít a teszteléshez: jobboldalt fékezés, baloldalt körpálya, középen gumicsere.

A Wolfburg Jégaréna ideális feltételeket biztosít a teszteléshez:
egyik felén fékezés, másikon körpálya, középen gumicsere.

Gyors tempó

A T sebességindexű gumiabroncsok maximálisan megengedett sebessége 190 km/óra. Örvendetes, hogy ezen a téren egy guminál sem merültek fel hiányosságok. (Azaz  mindegyik károsodás nélkül bírta a huzamosabb ideig 190 km/h-val való száguldást.)

Üzemanyag-fogyasztás

A legalacsonyabb fogyasztást a Fulda Kristall Montero 3 mutatta, ami a legmagasabb fogyasztást produkáló Lassa Snoways Era-hoz képest kb. 0,4 l üzemanyagot spórolt meg 100 km-en.

Kopás

Úgy tűnik, hogy a Continental javított termékei futásteljesítményén. Míg a Continental abroncsok az utóbbi években tartósság szempontjából mindig "határeseteknek" számítottak, és részben az átlag alatti futásteljesítmény miatt kaptak leminősítést, addig 185/60 R14 T kategóriában a  WinterContact TS800-zal a gyártó megalkotta a mezőny legmagasabb futásteljesítményű téli gumiját.

A kopásoptimalizálás feltevését a nedvestapadás eredményei is igazolják: a megszokottól eltérően már nem a Continental TS800 áll az élen vizes úton. (Megjegyzés: az egyes tulajdonságok javítása sokszor csak más tulajdonságok rovására valósulhat meg. Pl. ha csökkentik a gumiabroncs gördülési ellenállását, akkor a fogyasztás és a futásteljesítmény javul ugyan, ugyanakkor romlik a tapadás.)

A legkevésbé tartós abroncsnak a Pneumant TN 105 Snowtec bizonyult, a legjobbhoz képest csupán 60%-os futásteljesítménnyel.

205/55 R16 H

18 téli gumi és értékeléseik: 5 "különösen  ajánlott", 9 "ajánlott", 1 "feltételesen ajánlott" és 3 "nem ajánlott". Kevésbé  ismert márkák a kedveltebbekkel egyetemben a "különösen ajánlott" kategóriában. Az "ajánlott" értékelésű középmezőny is örvendetesen széles és változatos. A "nem ajánlott" gumiabroncsok főként havon ill. jégen gyengék.

Adac téligumi teszt 2009

Értékelés: 0,5 ponttól (nagyon jó) >>> 5,5 pontig (nagyon gyenge)

Részletes eredmények

Ebben a méretben a piacképes termékek választéka különösen széles. A kemény piaci verseny az eredményekben, valamint az "ajánlott" és "különösen ajánlott" minősítések nagy számában is tükröződik.

Az ESA-Tecar Super Grip 7 és a Maloya Davos modellek először vettek részt a tesztben. A 2008-ban már tesztelt 11 termék közül csak 2 abroncs kapott más minősítést idén.

A Continental WinterContact TS830, Goodyear UltraGrip 7 + és Dunlop SP Wintersport 3D megismételték a tavalyi "különösen ajánlott" értékelést.

A Yokohama W.drive, az Uniroyal Ms plusz 66 és Nokian WRg2 ugyancsak a múlt évi "ajánlott" szintet hozták, az akkori gyengeségekkel együtt.  A Vredestein,  a Semperit és a Kumho termékei  -  kis különbségekkel a részeredményekben - szintén megtartották "ajánlott" besorolásukat.

A Vredestein  száraz úttesten,  a Semperit  száraz úttesten és futásteljesítmény terén mutatott javulást, ezzel szemben a Kumho IZen KW 23 ebben az évben tovább halmozta hiányosságait hóban, valamint kopás szempontjából. A Hankook Icebear W440 idén havon is olyan meggyőző volt, hogy kiérdemelte a "különösen ajánlott" besorolást a tavalyi "ajánlott" helyett.

A Firestone Winterhawk 2 nem kicsit javított az előző évi futásteljesítményén, persze ezáltal a nedves úttesten való tapadása valamennyit romlott, na de az a szörnyű eredmény hóban... Ezért történt a Firestone leminősítése "nem ajánlott"-ra.  A gyenge havas eredmény mindkét tesztelt méretben tapasztalható.

Gumicsere futószalagon

Gumicsere futószalagon.

Száraz úttest

Száraz úttesten - ahogy az el is várható - az összes gumiabroncs hozta a megfelelő szintet.  A legjobb eredményt a tesztmezőnyben a Yokohama W.drive mutatta . Enyhe gyengeségek voltak tapasztalhatók a Pirelli W210 Sottozero II, az Avon Ice Touring ST és a Kenda Polar Trax  esetében, a Goodride SW602 pedig már szárazon is komolyabb hiányosságokkal küzdött. (elsősorban menetstabilitás terén)

Nedves úttest

A tesztmezőny kb. felével nem volt gond vizes úttesten. Itt a legjobb eredményt a Goodyear UltraGrip 7 + érte el.  A Vredestein Snowtrac 3, a Semperit Speed-Grip és a Nokian WRg2 gumikat a nedves úttesten megnyilvánuló enyhe hiányosságok akadályozták meg a magasabb besorolás elérésében. A Vredestein elsősorban nedvestapadás terén, míg  a Nokian aquaplaning szempontjából bizonytalankodott némileg.

A Yokohama W.drive, a Kumho Izen KW23,  a Pirelli W210 Sottozero II és a Firestone Winterhawk 2 egyaránt mutatott kis mértékű gyengeségeket nedves úttesten. Két - takarékos kategóriához tartozó - terméknél (Goodrich SW602,  Kenda Polar Trax) az ettől a szegmenstől már megszokott hiányos menettulajdonságok jelentkeztek vizes úton: fékezés és oldalvezetés szempontjából éppúgy, mint aquaplaning-ellenállás terén felmondták a szolgálatot.

Havas út

A tesztabroncsok több, mint fele megnyugtató biztonságot nyújtott a hófedte utakon. 11 termék semmilyen gyengeséget nem mutatott ezen a téren. Élen a Continental TS830, szorosan mögötte a Maloya Cresta 220 és a Vredestein Snowtrac 3.

A Michelin, Yokohama, Kumho és Kenda gumiabroncsok hóban enyhe hiányosságokkal küszködtek. Az Avon nyilvánvalóan javította az Ice Touring ST-t nedves úton, persze a hóról az angolok elfeledkeztek. Ezzel a gumiabroncs elbukta a jobb minősítést, és csak  "feltételesen ajánlott" besorolást kapott.

A Firestone Winterhawk 2 havas teljesítménye olyan alacsony színvonalon áll, aminek alapján a téli gumi megjelölést nem érdemelné meg

Trakció mérése: a gumiabroncs által átvitt vonóerőt a két jármű közti rúdon mérik.

Trakció mérése: a gumiabroncs által átvitt vonóerőt a két jármű közti rúdon mérik.

Jég

Jégen az összes gumiabroncs viselkedése kielégítő volt. Nagy különbségek nincsenek ebben  a szezonban sem, persze a Michelin, Uniroyal, Pirelli, Firestone és a Kenda abroncsok jeges szereplése a fennmaradó teszmezőny szintje alatt áll. Az Uniroyalnak ez az egyetlen gyengesége, következésképp csakis ez az oka az "ajánlott" minősítésnek "különösen ajánlott" helyett.

Gumiteszt jégen

Az adatokat telemetrikus úton rögzítik a kiértékeléshez.

Nagy tempó

A H sebességosztályú gumiabroncsoknak 210 km/h a megengedett maximális sebessége. Megnyugtató, hogy a tesztmezőny egyetlen gumija sem ment tönkre, huzamosabb ideig ezen a sebességen üzemeltetve.

Üzemanyag-fogyasztás

A legalacsonyabb fogyasztást kivételesen most nem a Michelin terméke produkálta. A Yokohama W.drive-nak volt szüksége a legkevesebb üzemanyagra, ami az e téren legrosszabbul szereplő Hankook-kal szemben kereken 5 % megtakarítást jelent. Az Opel Astra tesztautónál ez kb. 0,4 liternek felelt meg 100 km-en.

Kopás

A Maloya, Kumho, Avon és a Goodride abroncsok bizonyultak a legkevébé tartósnak, de ebből a szempontból az Avon mindannyiukon túltett. Legtovább a Michelin használható, futásteljesítménye több mint duplája az Avon-énak. A Maloya Davosnak a futásteljesítmény az egyetlen gyengéje, ez vezetett a csak "ajánlott" minősítéshez.

Hogyan értelmezd az eredményeket?

Amikor egy abroncsról csak egyetlen kifejezésben összefoglalt értékelést olvasol (különösen ajánlott, ajánlott, feltételesen ajánlott, nem ajánlott), akkor nagyon könnyű az adott gumit felületesen megítélni. Nem szabad azonban megfeledkezni arról, hogy emögött a néhány szó mögött többféle területen mért rengeteg részeredmény áll. (Pl. Vizes úton külön pontozzák: fékezés, aquaplaning egyenesben, aquaplaning kanyarban, irányíthatóság, oldalvezetés)

Mivel az Adac a minden téren kiegyensúlyozott teljesítményt tartja a legfontosabbnak, ezért a végső ítélethez a részeredményeket nem átlagolják. (Mivel akkor az erősségek kiegyenlíthetnék az esetleges gyengeségeket.) Ha egy gumi akár csak egyetlen területen nem éri el az adott besoroláshoz meghatározott minimum szintet, akkor nem kerülhet be abba a kategóriába.

Példa: Egy gumi többségében kimagasló részeredményei alapján  "különösen ajánlott" kategóriába kerülne. Egyedül vizes úton kap 2,6 pontot, holott a bekerüléshez a minimum 2,5-es érték elengedhetetlen lenne. Ez meg fogja akadályozni abban, hogy elérje a legmagasabb minősítést,  és csak "ajánlott" besorolást fog kapni.

Javaslat: Nézd meg alaposan a részeredményeket, és gondold át azt, hogy a te autózási szokásaidhoz, a használat körülményeihez, járműved teljesítményéhez, igényeidhez mely paraméterekkel rendelkező gumiabroncs illeszkedik a legjobban!

Te mit gondolsz? Szólj hozzá!

Címkék: Adac-teszt téligumi

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások lezárva

Hozzászólások

Kelt: 2014. október 17. péntek Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Tamás, az eredeti méret is jó megoldás, de veheted a keskenyebbet is, ami latyakban ill. friss/mély hóban előnyösebb valamivel. Ha a keskenyebb abroncs árban is kedvezőbb, akkor télire általában amellett szoktak dönteni.
Kelt: 2014. október 17. péntek Szerző: Tamás Vélemény linkje
Köszönöm!
Sportos kisautónál maradjak inkább az eredeti 205/45 r16-nál vagy legyen télre 195/45 r16? Úgy hallottam télen jó a vékonyabb. Vagy ez inkább a nagyobb kategóriára vonatkozik?
Kelt: 2014. október 6. hétfő Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Elsősorban a Nokian vagy Hankook, amelyik szimpatikusabb, utánuk a másik kettő. (Az egyik váltóméretben, 195/45 R16-ban gyártják a WR A3-at.)
Kelt: 2014. október 5. vasárnap Szerző: Tamás Vélemény linkje
Szía!
Segítségeteket kérném téli választásában.
Kumho kw23
Toyo snowprox s953
Hankook winter icept w442
Nokian wr A3
Ezek lennének a választottak. Én úgy gondolnám hogy ezek közül a nokian lenne a legjobb választás, de ezt a gumit sokkal nagyobb autókra tervezték mint az enyim. Mitsubishi colt czt.
Kiváncsi lennék egy sorrendre ezek a gumik közül melyiket választanátok sorban. Legjobb és kevésbé jobb. Az árak nagyon egyeznek ezekben a méretekben. 205/45 r16(gyári) és a váltóiban is. 195/45 r16, 195/50 r16 és 185/50 r16.
Köszönöm!
Kelt: 2014. szeptember 28. vasárnap Szerző: Adac téligumi teszt 2014 | Gumibiznisz Vélemény linkje
[...] • Adac téligumi teszt 2009 » [...]
Kelt: 2014. március 29. szombat Szerző: Torika Vélemény linkje
Köszönöm a gyors választ!
Kelt: 2014. március 27. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Kumho, Hankook, Yokohama, Fulda: ezek közül bármelyiket veheted. (Én valószínűleg a Hankookot választanám.)
Kelt: 2014. március 26. szerda Szerző: Torika Vélemény linkje
Sziasztok! Opel astrára (185/65/15) keresek téli gumit. Érdekelne a véleményetek, hogy melyik lenne megfelelő az alábbiak közül:

Kumho kw23
Viking snowtech II
Hankook Winter ICept RS W442
Yokohama W.drive
esetleg : Fulda Kristall Montero 3

Köszönettel: Torika
Kelt: 2013. október 24. csütörtök Szerző: Lívia Vélemény linkje
Köszönöm a gyors választ, megfontolom. :)
Kelt: 2013. október 24. csütörtök Szerző: gumibiznisz Vélemény linkje
Hát, az ár vonzó lehet, de azért túl sokat ne várj tőlük... Amit mindenképp kalkulálj be döntéskor: hirdetés alapján használt gumit venni rizikós, mert a valós állapotot látatlanban nem tudod megítélni. (Tapasztalat. Sok mindent láttunk már, amit így vettek meg.) A másik, hogy téli gumiknál a minimálisan javasolt mintamélység 4 mm, ez alatt nem funkcionálnak megfelelő biztonsággal. Tehát, ha mondjuk a szóban forgó gumik profilmélysége ezt nem ill. csak minimálisan haladja meg, akkor az már semmiképp nem jó üzlet, neked legalábbis.

Ha vállalható, akkor alacsonyabb árfekvésben pl. új Matador vagy Barum abroncsok sokkal megbízhatóbb és tartósabb megoldást jelentenének.
1 - 10 a(z) 62-ból/ből:

Hozzászólások lezárva